Min guilty pleasure-lista

Nyligen fyllde jag år. Fick en glassmaskin i födelsedagspresent. Nu tror ni förmodligen att jag gjorde chokladglass eller möjligtvis någon bärig glass i stil med blåbär eller hallon. Nej då. Jag gjorde romrussin. Världens mest underskattade smak. Ofta förknippad med tanter. Känns fint. 33 är tydligen det nya 73. Att omfamna sin inre tant är skönt. Vara lite tvär. Bestämd och säker på sig själv. Göra som man vill oavsett vad andra tycker.

Se texten som ett hyllningstal till saker som mitt äldre jag vågar stå för att jag gillar, men som mitt yngre jag hade hånat till förbannelse eller helt enkelt ljugit om att hon hade tyckt om. Ja, jag gillar fortfarande zombier och ninjas– precis som jag gjorde när jag var yngre. Av flera skäl så är dessa saker dock inte något folk går och skäms över att de tycker om – i alla fall inte så att de blir hånade för det. Det finns förmodligen en genusförklaring. Att det som män läser/tittar på får en godkänd stämpel. Genrer som mestadels kvinnor läser hamnar i skamvrån. Det är jävla trist, men den diskussionen tar vi en annan gång.

För enkelhetens skull blir det här ändå en guilty pleasure-lista, trots att jag som sagt står för att jag om de här sakerna och bla bla. Ni fattar grejen. Nu kör vi.

Min guilty pleasure-lista:

*Jag samlar höstbilder på Pinterest. Gärna sådana med kvinnor som sitter uppkrupna med raggsockar, en bok och en kopp te. Ja, ni vet sådana bilder som konstigt nog aldrig tas på män. HALLÅ, VAR ÄR NI ALLA MÄN MED RAGGSOCKAR, FILTAR, EN BOK I ENA HANDEN OCH EN KOPP TE I DEN ANDRA?! Ni fattas mig.

*En annan sak är årstidsböcker. Ni vet sådana där handlingen tydligt utspelar sig på våren, sommaren, hösten eller vintern (julböckerna är den största årstidsfixen). Ofta syns det på omslaget. Ett hus med en trädgård där träden har olika höstfärgade löv. Eller ett motiv med ett bord som är dukat med julmat och där man ser snön singla ner utanför fönstret. Ja, böckerna är banala och illa skrivna, men ack så frestande.

* Romantiska komedier. Trots att jag vet att de ofta är sexistiska och fördomsfulla så KAN JAG INTE SLUTA TITTA. Det går inte. Då och då måste kvoten fyllas.

*Jag vill läsa all skönlitteratur (och biografier) som innehåller mat. Inga undantag.

*Lättsamma kriminalserier. Och nu snackar jag alltså inte om mer creddiga produktioner som Bron, The Killing och Bosch (jävla bra!) utan sådana där man blandar humor med ond bråd död, som i Castle och Bones. Lättsamma kriminalserier, må ni aldrig ta slut.

*Kokböcker med kött. Det kanske inte låter så konstigt, många gillar kokböcker. Det släpps typ en i veckan, men till saken hör att jag är vegetarian. Jag älskar att bläddra i kokböcker och titta på ostron, patéer, fiskfileér, skaldjur, råbiffar – och ja – allt! Nu klurar ni på att det förmodligen är för att jag saknar kött. Det gör jag nog. Men inte tillräckligt för att börja äta djur igen. Då får det räcka med att bläddra i vackra, köttiga kokböcker.

Vad har du för guilty pleasure-lista?

Skärmavbild 2016-08-18 kl. 13.34.11

Mmm…romrussin.

Kommentera

