Spionen som kom in från kylan

spionenFördomar finns hos oss alla. Människor är si eller så. Givetvis finns det även fördomar gentemot olika bokgenrer. Själv har jag ofta hållit mig på bekvämt avstånd från spionromaner. Min extremt fördomsfulla bild har varit att de mestadels handlar om alkoholiserade män som lever i en svartvit värld där kvinnor ses som oviktiga förförerskor med päls och rött läppstift. Männen är hårda, tystlåtna och skjuter först och frågar sedan. Självklart har de kodnamn för allting och är EGENTLIGEN mjuka innerst inne. Spionen som kom in från kylan lever delvis upp till min fördomsfulla bild av spionromanen, men till min förvåning får boken mig att sucka av vällust.

I förordet skriver Thomas Engström att John Le Carré skrev boken under fem veckor och det märks. Tempot är febrigt, maniskt och det stannar aldrig av. Alec Leamas är spionen som inte längre behövs. Han kallas hem till England efter att ha tjänstgjort i Berlin och den kallhamrade Hans-Dieter Mundt fått kontrollen över den östtyska säkerhetstjänsten. Mannen som mördar folk utan att blinka. Väl hemma i London får Alec ett jobb på ett bibliotek och där träffar han Liz. Samtidigt som de inleder ett förhållande kontaktar den brittiska säkerhetstjänsten Alec – de vill att han ska åka tillbaka till Berlin och göra sig av med Mundt. BAM, BAM, BAAAM!

Spionen som kom in från kylan är en fascinerande bok om en ljusskygg bransch där orden Cirkusen, Smiley och Control har helt andra innebörder än de allmänna. Historien känns äkta, pulsen slår. Det är män med groggar, cigarrer och kodnamn. Det är hårt, cyniskt – och fullkomligen underbart. Det här är inte min sista spionroman.

Spionen som kom in från kylan får 4,5 av 5 möjliga palmhjärtan.

Kommentera

