Katitzi, vi behöver dig!

katitziJag läste böckerna om Katitzi som barn. Under åren har minnena blivit suddiga och det enda jag kommer ihåg av dem var att huvudgestalten hade skinn på näsan, långt svart hår, var rom och bodde i någon sorts vagn. Det var i alla fall vad jag mindes till jag nyligen läste om de två första böckerna i serien. Jag var orolig för att jag inte skulle tycka om dem. Att jag inte längre skulle tycka att de var lika trollbindande och behövligt uppkäftiga som när jag läste dem som liten. Först tvekade jag. Kapitlen kändes mer som små noveller och det saknades en tydlig kärna– tvivlet och besvikelsen växte. Sedan förändrades allting. Berättelsen tog form och min barndoms Katitzi framträdde. Katitzi som står upp mot den avundsjuka Ruttan. Katitzi som ständigt ifrågasätter de vuxnas påståenden och inte låter sig luras av dumma regler och fördomar – Varför får inte romer gå i skolan? Varför ska man tro på spådomar? Varför bor inte hennes familj i ett hus? Godhjärtade, tuffa, kritiska Katitzi, jag hoppas att varenda unge får läsa om dig. Inte bara för att vårt allt mer hatiska samhälle behöver det utan för att böckerna om dig tillhör Sveriges bästa barn- och ungdomslitteratur. Katitzi & Katitzi och Swing får 4 av 5 palmhjärtan.

 

Kommentera

