My Sweet Valentines

På lördag är det Alla hjärtans dag. Själv är jag en notorisk singel och ungefär lika romantisk i min vardag som Darth Vader. Okej, om sanningen ska fram så har det puttrat varmmojsiga fjärilskänslor även i mitt hjärta…

Min första kärlek hade hockeyfrilla. Han var skicklig med sin fickkniv och vägrade i stort sett att ta av sig sin lätt slitna skinnjacka. Ingen var som han. Min kille kunde skapa en bomb av några tomtebloss, en tandpetare och en pantflaska – så det spelade väl ingen roll om Mikael i klassen var bäst i fotboll och gjorde flest mål på rasterna. Han var knappast något tekniskt geni i jämförelse med mitt kärleksintresse. Ålderskillnaden på 33 år var inte heller ett problem. Vem bryr sig?  Är man kär så är man. När han varje vecka dök upp i TV-rutan och det actionfyllda introt till serien började var jag och min lillasyster laddade. Vi kunde det här. Vi kunde alla hans rörelser. När MacGyver rullade på marken, gjorde vi likaså, när han slängde sig åt sidan, gjorde vi samma sak, när M duckade för helikoptern med kpisterna, ja då duckade även vi och när han i slutet pustade ut så gjorde vi självklart också det. Vi var hans uppbackning. Han var helt enkelt drömmannen. Han gillade inte vapen, hade hundvalpssnälla ögon och besegrade skurkar snabbare än någon hann säga pilotbrillor. Han fick mig helt enkelt att i smyg omfamna TV:n och drömma mig hela vägen bort till The Phoneix Foundation.

Nåja, nog snackat om barndomskärlekar. Det här är en litteraturblogg och böcker it is. Här kommer en lista på några av mina Alla hjärtans dag-favoriter.

* Sandor slash Ida av Sara Kadefors
Denna underbara tonårsroman handlar om stockholmstjejen Ida, som är 16 år och super för att känna sig fri, och om göteborgaren Sandor som älskar balett och blir kallad för bög. Historien mynnar ut i en fin kärlekshistoria som inte är spikrak från början till slut.

* En dag av David Nicholls
Den 15 juli 1988 hamnar Emma och Dexter i säng med varandra. Därefter får man som läsare återse dem på samma datum under cirka 20 år. Det är smart, sorgligt, roligt, kärleksfullt, tårdrypande – och så jäkla bra.

*För eller senare exploderar jag av John Green
En fin berättelse om Hazel och Augustus som träffas på en stödgrupp för unga med cancer. Trots det allvarliga temat är boken väldigt rolig – du kommer förmodligen skrattgråta mellan varven.

* Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson
Augustprisad och delvis sönderpratad – men det här är en bok för dem som suktat, trånat och älskat en person som aldrig kommer bli deras. Uppföljaren Utan personligt ansvar är också bra, men inte i samma nivå som Egenmäktigt förfarande.

* Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken av Jonas Gardell
Gardells mästerverk berör på flera plan – hjärtat krampar konstant av olika anledningar. Har av oförklarliga skäl bara läst den första boken i trilogin.

*Food Junkie av Mons Kallentoft
Mons Kallentofts relation till mat överträffar vilket kärleksförhållande som helst. Jag älskar sättet han skriver på om mat; det är rått, passionerat och på dödligt allvar.

* Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger
”De möts för första gången när Clare är 6 år och Henry är 36 och gifter sig när Clare är 22 år och Henry 30. Det låter otroligt, men är sant. Henry lider nämligen av en genetisk åkomma som får honom att ofrivilligt resa i tiden.” Konstigt och bra.

*Svindlande höjder av Emily Brontë
Förmodligen den mest turbulenta och galnaste kärlekshistorien genom tiderna.

Kommentera

