Bring in the darkness

edgarallanpoe

 

Efter att ha läst om Edgar Allan Poes samlade noveller – volym 1 är jag fortfarande lika imponerad över hans sätt att berätta om människor som befinner sig i det svarta spektrumet av sinnet, som när jag läste hans verk första gången. Han har ett elegant sätt att alltid få sina historier att kännas självklara oavsett vad de handlar om. Poe hypnotiserar mig ofta redan i första meningen. Hjärtat som skvallrade har exempelvis följande inledning:

”Det är sant – jag hade varit nervös, fruktansvärt nervös, och det är jag ännu; men varför insisterar ni på att jag är galen?”.

Så här i mörka stormtider känns det extra passande att slå sig ner i soffan med en Poe-novell och släppa allt vad inre harmoni heter. Här är några av mina favoriter av skräckmästaren:  Den svarta katten, Hjärtat som skvallrade, Mordet på Rue Morgue och Den avlånga lådan. 

Kommentera

