2014 års bästa och sämsta Del 2

oldbooksHär kommer sista delen av årsrapporten för 2014, sedan är det dags att lämna plats för det nya året. Då väntar nya favoriter, fler floppar och kanske en och en annan skandal. Jag ska förhoppningsvis läsa klart Utvandrar-serien och en del böcker som blivit stående olästa alldeles för länge.

Årets överraskning Min kamp
Jag trodde aldrig att jag skulle bli så beroende av Min kamp-serien som jag blev.

Årets klassiker Hobbit av JRR Tolkien
Det kändes fint att få befinna sig i Sagan om ringen-världen igen.

Årets besvikelse  – Doktor Sömn
Jag hade skyhöga förväntningar på Doktor Sömn och de infriades tyvärr inte. Jag tycker att boken i sig var sömnig och inte särskilt otäck. Gäsp.

Årets favorit i repris Ester Nilsson
Hurra för att Lena Andersson fattade pennan igen och ännu en gång skrev om Ester Nilsson i boken Utan personligt ansvar. Trots att man stör ihjäl sig på Ester så är det svårt att släppa taget om henne. Jag hade gärna läst en tredje bok om henne.

Årets fy fan vad jag blir förbannad-läsning Jakten på Kapten klänning
Blodet kokade när jag läste Jonas Trolles bok om polischefen Göran Lindberg och hans grymma våldtäkter på unga kvinnor.

Årets viktigaste bok438 dagar
Journalisterna Johan Persson och Martin Schibbye skriver i 438 dagar om hur de felaktigt blir dömda för terrorbrott och tvingas tillbringa över ett år i ett etiopiskt fängelse. Jag kunde inte sluta lyssna, boken är otroligt medryckande!

Årets bästa ljudbok Not that kind of girl
När Girls-stjärnan Lena Dunham själv berättar om sitt liv i Not that kind of girl är det svårt att inte dras med. Boken är rolig, sorglig, personlig och välskriven!

Årets bästa bok – Stoner av John Williams
Stoner är en mästerlig roman och jag tror att det är dess enkla realistiska ton som gör den så hypnotiserande. Jag kommer definitivt att läsa den fler gånger.

Kommentera

