2014 års bästa och sämsta Del 1

magicbooks1Det är dags att knyta ihop boksäcken för 2014 som har varit ett riktigt guldår litteraturmässigt sett med få besvikelser och många wow-upplevelser. Under året har jag läst Min kamp-serien, förälskat mig i Liv Strömquist och insett hur beroende jag är av ljudböcker. 2015, bring it!

 


Årets livsförändrare 
– Äta djur av Jonathan Safran Foyer
Att läsa om den utbredda vanskötseln av djur på slakterier och gårdar fick mitt hjärta att krampa. Hjärtat krampade så pass mycket att jag beslutade mig för att att bli vegetarian. Bye bye råbiff!

Årets bästa köp – Storytel
Jag har som sagt blivit besatt av att lyssna på ljudböcker och tack vare Storytel (det finns säkert andra bra tjänster) kan jag fylla min dagliga dos.

Årets skratt – Liv Strömquists verk
Jag har av någon konstig anledning inte läst något av Liv förrän under 2014 och jag älskade Ja till Liv och Kunskapens frukt. Samtidigt som seriealbumen är allvarliga har de hög Haha-faktor. Liv for president!

Årets seriealbum – Kunskapens frukt
Kunskapens frukt av Liv Strömquist är underbar och jag tycker att den borde vara måsteläsning för alla högstadieelever. Nej, jag ångrar mig. Varenda kotte ska läsa den!

Årets nagelbitare – Nattfilm av Marisha Pessl
Det var nästintill omöjligt att lägga ifrån sig Nattfilm. Historien är starkt beroendeframkallande och eftersom man aldrig vet var man hamnar på nästa sida i boken kan jag starkt rekommendera den för de som älskar att sträckläsa.

Årets sömnpiller – The Magic of Christmas av Trisha Ashley
Så fruktansvärt dålig att jag övervägde att bränna upp den.

Årets mysterium – Expeditionen av Bea Uusma
Jag är så otroligt imponerad av hur Bea Uusma lyckas förvandla den rätt uttjatade och halvmossiga Andé-expeditionen till en spännande och personlig historia. Jag älskar boken och väntar andäktig på nästa!

Kommentera

