Första hjälpen för gottegrisar!

julgodisBokdjungels matdonna Fröken M är tillbaka och den här gången har hon dämpat sötsuget med hjälp av schlager- och musikalräven Pernilla Wahlgrens senaste kokbok – Pernillas julgodis. I samlingen finns klassiker som knäck, kola, mintkyssar men även spännande godbitar som ossicocco-bollar, snöbollspraliner och flädertryffel. Är det någon tid på året som vi ska fläska på lite extra så är det väl ändå så här i juletider. Själv är jag sugen på de där ossicocco-bollarna som innehåller tranbär, marsipan och limoncello. Mums!

Varför har du valt den här boken?
– För att den innehåller så mycket julgodis och jag älskar det. Jag har inte läst någon av Pernillas tidigare kokböcker och tyckte helt enkelt att det var dags.

Vad tycker du om den?
– Jag tycker att den är bra för den är så bred. Det finns något för alla. Jag gillar att Pernilla har med vanligt godis som knäck och att hon har med lyxigare godbitar som tryffel och för de som är ute efter nyttigare godis så finns det raw-recept. Jag tycker om att hon har ett grundrecept och sedan tipsar på olika smaksättningar. Det är kul att kunna variera.

Vad har du lagat i boken?
– Jag har gjort smörkolan och den var jättegod. Perfekt konsistens och det är inte alltid den får det. Recepten är lätta att följa och jag tycker om att hon skriver ut temperaturer.

Vad blev du inte sugen på?
– Ischoklad, men det är för att jag aldrig har förstått mig på det godiset. Helt meningslöst!

Vilket godis tycker du är viktigast på julbordet?
– Helt klart knäck! I år ska jag även göra en variant med polkagris. Såg att Pernilla också har med den i sin kokbok. Hon har med en hel lista på hur man kan hotta till sin knäck, som kokosknäck, sesamknäck, lakritsknäck och apelsinknäck. Knäck är viktiga saker!

Hur många knäckformar får Pernillas julgodis?
–  Boken får 3,5 av 5 möjliga. Den har ett bra utbud med godis men sticker inte ut tillräckligt mycket för att kunna få ett högre betyg. 

Kommentera

