Julens söta saker

Julens_sota_sakerBokdjungeln har fått finbesök av Fröken M. Hon ska dyka upp här på bloggen lite då och då under december månad och dela med sig av några tips på kokböcker som hon tycker är bra hjälpredor i julstöket. Först ut är Julens söta saker av Therésia Erneborg, som innehåller recept på allt från engelsk julpudding till cocacolakaka.

Hur skulle du beskriva boken?
– Den är väldigt bred och tar upp allt som man vill baka till julen. Det är både drycker, kakor, bakverk och godis. Det är väldigt många recept och det tycker jag om. Theresia ger även tips på hur man håller julgranen fräsch och hur man kan tillverka sin egen adventskalender. I vanliga fall är det lätt att sådana tips mest känns som utfyllnad, men här passar de verkligen.

Vad har du lagat i den?
– Jag har hittills bara gjort saffranspariserbullarna och de var jättegoda! När jag berättade för min sambo att jag skulle göra dem så tyckte han att det inte alls lät särskilt gott och att det var att förstöra pariserbullar genom att fylla dem med saffranskräm, men han åt flera stycken och tyckte att de var smaskiga.

Hur var det att följa receptet? För ibland kan ju det vara rätt snårigt.
– Det var väldigt lätt. Jag har som sagt bara gjort saffranspariserbullarna men jag har gått igenom alla recept i boken och de känns väldigt bra och lätta att göra. Jag tycker att Therésia förklarar på ett sätt som inte skrämmer iväg någon.

Saknar du något i boken?
– Nej jag gör faktiskt inte det, för hon har traditionella saker som lussebullar och pepparkakor och så mer spännande recept med glöggmuffins och munkar. Man blir sugen på allt! Jag har en lång lista på saker som jag vill göra, särskilt den salta smörkolan och saffransemifreddon.

Hur många knäckformar får boken?
– Den får 4,5 av 5 knäckformar för den är verkligen jättebra.

Varför inte en femma?
– Jag tycker att det blir lite för många konstgjorda bilder där hon står med en gran eller med sina vänner och det blir lite för mycket av den biten.

Vad ska du läsa till nästa gång?
– Pernillas julgodis av Pernilla Wahlgren.

Kommentera

