Bisses hörna: Humlans hemlighet

humlan.inddBisse is back! Bokdjungelns eminenta medhjälpare har den här gången tittat närmare på en inspirationsbok av psykologen Patricia Tudor-Sandahl. Titeln är Humlans hemlighet: En liten bok om att våga och är laddad med aforismer som ska hjälpa läsarna att ”övervinna våra begränsningar, hantera livets motgångar och få ut mer av vardagen” som det står på baksidan.

Hur skulle du beskriva boken?
– Den är indelad i fem kapitel och tar upp självförtroende, relationer, tacksamhet, sorg och åldrande. Det är små korta meningar på varje sida med en tillhörande illustration. Meningen är att man ska få lite visdomsord på vägen och kunna se på saker på ett helt annat sätt än vad man kanske brukar. Den är en vardagsbok, man kan ta fram den och bläddra i den då och då.

Har du någon favoritaforism?
– Jag tycker om en aforism i kapitlet Tacksamhet: ”Alla har vi saker som vi tänker göra ”sedan” när rätt tillfälle infinner sig. Glöm inte att det är nu som är det sedan som vi så ofta talar om. Det är nu som är det rätta tillfället att förverkliga det som du tänkt göra”. Man kan verkligen känna igen sig i tanken om att man ofta skjuter upp saker och man borde tänka oftare att man ska ta tag i saker nu och göra det som är roligt istället för att överlåta det på framtiden.

Du vet ju kanske att jag har lite fördomar när det gäller den här sortens litteratur. Ja, att det lätt kan bli lite klyschigt när man får det ena rätt platta visdomsordet efter det andra serverat framför en och att man då ska sitta där och humma instämmande samtidigt som man rättar till sin vitmålade carpe diem-skylt i fönstret och delar en bild på Facebook föreställande ett hjärta med texten: ”Att älska dig själv är att älska andra.”  Vad tycker du om min otroligt fördomsfulla åsikt?
–  På vissa sätt kan jag hålla med, aforismen ”Det bästa sättet att få kärlek är att ge kärlek. Goda handlingar sprider sig som ringar på vattnet” har man hört tidigare och den känns lite platt men jag tror ändå att det är bra med den här sortens böcker för man får sig en tankeställare. Man får lära sig att tänka på ett annat sätt och Humlans hemlighet ger mig faktiskt vägledning och en del kan behöva den här sortens litteratur för att höja sitt självförtroende och då är det ju inget negativt.

Är jag för cynisk?
– Ja, man måste ju ge boken en chans! Sedan tror jag att den inte passar alla människor. En del tycker kanske att det är för flummigt medan andra tar till sig den här sortens budskap och använder sig av dem i sina liv. Eftersom just Humlans hemlighet är indelad i olika kapitel så kan man välja de raderna som passar en. Jag tror att boken kan ge en del människor en positiv putt i rätt riktning.

Boken ska som sagt hjälpa läsarna att ”övervinna våra begränsningar, hantera livets motgångar och få ut mer av vardagen”, har boken hjälpt dig med det?
–  Det är lite kbt och mindfulness över den och det tycker jag är bra. Den handlar som sagt om att ändra tankemönster och att man ska leva i nuet och inte stressa. Boken har kanske inte hjälpt mig på något sätt som jag är medveten om men jag tycker att aforismerna är väldigt trevliga att läsa.

Vad ger du Humlans hemlighet för betyg?
–  Boken känns rätt vanlig och jag tycker att den är för kort. Jag trodde att det skulle vara mer att läsa och inte bara korta meningar. Jag blev lite besviken. Den får tre svaga humlor av fem möjliga.

Vad ska du läsa nu?
– Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad, den verkar intressant och tar upp en killes tvångsgiftermål.

2 thoughts on “Bisses hörna: Humlans hemlighet

  1. En sådan bok ska man nog läsa en sida och sedan fundera till nästa dag på vad som menas och vad jag kan ha för nytta av den själv

Kommentera

