För den stressade sockerjunkien

9789163610578_200_mug-cakesEftersom jag både är en lat kock och en sucker för socker så faller mug cakes mig precis i smaken. Man vevar ihop några ingredienser, kör in blandningen i mikron och – voila– en kaka! Resultatet tar bara några minuter och kräver minimalt med disk. Ja, du har rätt, jag låter kanske som en speedad försäljningssnubbe men mug cakes är rätt finurligt. Visst, mikrovågskakorna är kanske inte lika goda som en äkta, finfin ugnskaka men de duger gott ändå, särskilt om man som sagt vill ha något litet och sött – snabbt! I samlingen Mug cakes har jag än så länge provat mug cake med krämig choklad och mug cookie med m&m. Kakorna blir inte lika fina som på bilderna (blir de någonsin det?), men de fyller sitt syfte. Vill man hoppa på överkursen så finns det recept på toppings. Boken Mug cakes är lika enkel som sina recept och för att citera Håkan i Färjan så skulle jag vilja sammanfatta den med hans älsklingsfras: ”Inga konstigheter”. Mug cakes får 2,5 av 5 palmhjärtan.

Kommentera

