Bisses hörna: Virkarens stora mönsterbok

getoriginalimage.aspxHösten är här och vad passar då bättre än att ha en virk- och stickspecial på Bokdjungeln. Eftersom jag är lika pysslig som en zombie så är det bloggens hustant Bisse som har tittat närmare på genren. Hon är besatt av garn och skulle förmodligen sälja sin själ för det perfekta mönstret. Den här gången har hon tittat närmare på Virkarens stora mönsterbok av Sarah Hazell som består av 200 olika virkmönster. Boken är uppdelad i två avsnitt där det ena är tillägnat nybörjaren och det andra består av mer utmanande mönster för de som verkligen kan.
Okej, virknördar – nu kör vi!

Vad är ditt helhetsintryck?
– Jag tycker att boken är riktigt bra med tydliga bilder och förklaringar. Den passar bra för både den som kan virka och för den som vill lära sig.

Beskriv boken med en mening!
– En perfekt mönsterbibel för den virktokige!

Har den hög dregelfaktor?
– Ja, det har den för det är så många mönster som är lätta att förstå och man kan använda de till många saker som exempelvis halsdukar, sjalar, väskor, grytlappar och dukar. Man kan göra nästan vad som helt med de här mönstren. Men det är alltså inga beskrivningar för hur man gör exempelvis en kofta utan det är ju själva mönstret.

Vad gillar du bäst?
– Jag gillar att det är färgbilder och att allting beskrivs steg för steg. Då är det lätt att hänga med och förstå förklaringarna. Det är många mönster, det är ett stort plus!

Vad saknar du?
–  Jag saknar ingenting. Den är komplett! Jag tycker om att den har en så tydlig innehållsförteckning för då får man en snabb översikt och kan bläddra fram direkt till den design som man vill ha.

Vad vill du virka i den?
– Jag skulle vilja använda mig av ett fiskbensmönster med stolpar och göra ett par grytlappar. Det är ett så tätt mönster så det passar bra för sådana saker. Jag håller faktiskt på och virkar en väska med flätor som är med korsade maskor och det är riktigt snyggt!

Hur många nystan får den? 
– Den får fem av av fem möjliga!

Annonser

2 thoughts on “Bisses hörna: Virkarens stora mönsterbok