Bisses hörna: Sticka retro!

9789155260941Gammal skåpmat är det nya svarta, i alla fall om man ska tro boken Sticka retro av Eva Trotzig som lyfter fram gamla godbitar som Carl Larsson-inspirerade barntröjor och yllebyxor. Bisse har tagit sig en närmare titt på boken och här kommer domen:

Hur skulle du beskriva den?
– Det är färgbilder och det är alltid ett plus. Sedan är det ett bra format på boken, den är lagom liten med tydliga bilder. Till en del av plaggen är det små berättelser och det är trevligt. Man får exempelvis veta att eftersom man hade blöjor i frotté förr i tiden så stickade man yllebyxor för att hålla dem på plats.

Vilket mönster gillar du bäst?
– Jag gillar den rödvita mönsterstickade Norrtäljevanten, kolla gärna upp den!

Vad är sämst med boken?
– Jag tycker att det är synd att det nästan bara finns mönster i medium, jag vill att de ska vara anpassade för fler storlekar. Det är flera mönster som jag inte alls gillar, som barnkragarna och kalaskragen för vuxna, ja man måste uppskatta stilen. Jag gillar en del av mönstren, som exempelvis vantarna och morfarströjan är fina. Några faller mig inte alls i smaken tyvärr. De är inte min cup of tea.

Vem passar den för?
– Den passar för de som gillar retrostilen, och jag tror nog att boken är mer för äldre människor än för ungdomar. Jag tror inte att tonåringar gillar de här mönstren, de är lite för mossiga.

Hur många nystan får den?
–  Den får 2,5 nystan av 5 möjliga.

Vad ska du läsa härnäst?
– Det vet jag inte riktigt, det får bli en överraskning…


Slut på Virk- och stickspecialen.

Kommentera

