Get your drink on!

9789174244144En fräsch, svalkande drink är aldrig fel när sommarvärmen gör entré, speciellt inte om man ligger utsträckt på någon strand i Mexiko och lyssnar på vågorna som slår in mot land. Då finns det inget bättre än en mojito eller varför inte en caipirinha (som jag aldrig kan stava till utan att fuska). Eftersom drinkar kostar skjortan ute på krogen är det en fördel att kunna tillreda dem i hemmet.

I Per Morbergs nyutkomna drinkbok är det en härlig blandning av findrinkar och fulgroggar, vilket känns uppfriskande. Den som är ute efter en lyxig Champagne-cocktail kan vara lika nöjd som den som är ute efter en Sex on the beach eller Vodka Redbull. Här finns något för de flesta, även för de som inte dricker alkohol. Tummen upp för alkoholfritt!

Varje drink har en liten anekdot eller fyndig text kopplad till sig och det ger den lilla extra syran i boken. Det blir mer personligt och roligare så. Det är så trist med alla drinkböcker som listar recept upp och ner utan att berätta något om drinken i fråga. Bra där, Morberg. Samtidigt fnyser jag åt en del av de åsikter som han spottar ur sig. Han förfasas av bartender som har tatueringar, kortsnaggat hår i nacken och skägg. Larvigt. Om Cosmopolitan skriver han: ”Cosmopolitan fick ett uppsving med Sex and the city, för övrigt den enda behållningen av den tv-serien – som jag inte sett.” Jag förstår inte. Hånar han en tv-serie som han inte har sett? Bu, igen. Och så får självklart en kvinna hålla i drinken.

En av mina favoritdrinkar är Mojito, som jag nämnde i början, och Morbergs recept är kanon. Drinken blir både frisk, lagom söt och har en utmärkt smak av lime och mynta. Det är fasiken den godaste Mojito jag någonsin har druckit – och jag har druckit en del.

Morberg Grogg, drinkar och cocktails är en bra vän i hemmabaren. Jag vill genast köpa en liten drinkvagn och börja blanda till Gimlets, Cosmopolitans, Vodka cranberrys, Vargtassar, Dry Martinis, men jag kan lova att jag aldrig kommer göra mig en Tomtenisse – som består av jägermeister och julmust. Ryser av bara tanken.

Boken får 3,5 av 5 palmhjärtan.

Kommentera

