Skippa köttet och ät mer vego!

9789170377808Innan jag blev vegetarian för drygt en månad sedan trodde jag att det skulle vara problematiskt att hitta på vad jag skulle laga för mat. Jag var rädd att jag aldrig skulle bli mätt och att jag allt för ofta skulle äta trista, kalla sallader men oj så fel jag hade! Det vegetariska utbudet är enormt och självklart blir man mätt av kosten. Vik hädan fördomar!

Sara Ask och Lisa Bjärbo vill att fler ska laga vegetarisk mat och de lyfter fram flera anledningar till varför man bör skippa köttet i alla fall en dag i veckan – här är några: Det är bra för klimatet och miljön, det är bra för hälsan, det är gott och det är lättare att variera sina middagar om man kan laga fler sorters rätter. Och så är ju djur rätt gulliga.

Mera Vego – Mat för hela familjen, innehåller recept av varierad svårighetsgrad och de är indelade i kapitel som ”Vanlig vardag”, ”Äntligen helg” och ”Sött och plock”. Jag har provat Kikärtscurryn med jordnötssmör och lime, Solrosplättar med grön ärtkräm (förvånansvärt gott med ärtkräm till plättarna), Rödbetsrisotto (yummie, yummie) och Bön – och paprikafyllda quesadillas med majskolvar och lime & chilismör (smidigt och mättande). Jag tycker om att rätterna är hämtade från olika delar av världen. Den som tycker om svensk husmanskost kan bli lika nöjd som den som tycker om asiatiska vårrullar. Ett plus för att en del recept är anpassade för veganer. Mera Vego är en utmärkt inspirationsbok i köket.

Mera Vego får 4 av 5 möjliga palmhjärtan.

P.S Tack syster för att du lagade en hel del av maten när jag satt instängd i ett rum och skrev på en krävande hemtenta, du är bäst. Så är det bara.

2 thoughts on “Skippa köttet och ät mer vego!

  1. Just den boken beställde jag igår 🙂
    Har varit vegetarian från och till sedan jag gick i högstadiet men efter att ha Läst Äta Djur gick jag på det igen och den här gången har det hållit i sig ett tag. Äter dock kött om jag skulle bli bjuden eller om jag själv köper det där jag vet vart det kommer ifrån, men händer inte särskilt ofta. 🙂

Kommentera

