Barnkammarboken blir aldrig vuxen

9789163879159Hipp hipp hurra för Barnkammarboken som fyller 25 år! I tider där den ena efter den andra rapporten visar hur barn och tonåringar läser allt mindre böcker känns det tröstande att Barnkammarboken finns kvar, för jag tror att det är viktigt att läsa för små knoddar. Barn behöver fantasi. Barn behöver sagor. Barn behöver läsmagi.

I den Randiga Barnkammarboken finns det en hel del godbitar ur barnlitteraturen. Här blandas sånger med   dikter, vackra illustrationer och klassiska och moderna sagor av storheter som Barbro Lindgren, Pija Lindenbaum, Jujja Wieslander, Lennart Hellsing och Astrid Lindren. Mitt hjärta värms lite extra när jag sjunger Tomtegubben som hade snuva tyst för mig själv. Jag blir fånigt sentimental när jag bläddrar i boken och små glimtar från min barndom ploppar upp. Jag ser framför mig hur jag sitter i sagogropen på dagis och sjunger Var bor du lilla råtta?. Nästa bild visar hur jag lånar bilderböcker på biblioteket. För mig har böcker alltid varit något gott. Bilderböckerna ledde in mig i C.S. Lewis värld och sedan öppnades en oändligt port till all sorts litteratur. Ja, mitt litterära intresse föddes i den där sagogropen på dagis.

Jag tycker om blandningen i Den randiga Barnkammarboken, samtidigt som jag tycker att den är för homogen. Sidorna fylls med nästan bara vita barn och jag förstår att barnboksvärlden har en hel del att jobba med när det gäller mångfalden. Litteraturen bör bjuda in människor, inte utesluta dem.

När jag visar boken för mitt sex månader gamla syskonbarn så sträcker hon ivrigt ut händerna och greppar efter den. Hennes ögon blir stora när hennes mamma, min syster, bläddrar i boken och visar bilderna för henne. Hon viftar glatt med armarna. Innerst inne håller jag tummarna för att det är ett tecken på att hon kommer bli en sådan som läser.

Den randiga barnkammarboken får 3,5 av 5 möjliga palmhjärtan.

Kommentera

