September: Hurra för könsorganslitteratur!

September blev en fin månad. Bäst av allt var naturligtvis Bokmässan i Göteborg där jag blev starstrucked dubbelt upp, dels när jag fick ett signerat ex av Tuppens minut av min stora barndomshjälte Sven Nordqvist dels när Siri Hustvedt berömde mig för mitt namn (hennes dotter heter också Sophie så det är inte så konstigt. Jag stavar visserligen mitt namn Sofie men ändå). Nu hoppas jag på en lugn oktobermånad.

Salladsnätter av Vanessa Barbara 3,5/5
En fransk curry av Richard C. Morais 3/5
Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist 3,5/5
Vi ses i morgon av Tore Renberg 3,5/5
Kunskapens frukt av Liv Strömquist 4/5
Ja till Liv av Liv Strömquist 4/5
Ivar träffar en Tyrannosaurus av Lisa Bjärbo 3/5
Sven Nordqvists bilder 2,5/5

Antal böcker: 8 stycken

Månadens bästa: Ja till Liv och Kunskapens frukt.
Månades sämsta: Ingen bok var dålig, men jag hoppades på mer av Sven Nordqvists bilder. Den innehöll för få anekdoter, minnen och funderingar. Jag vet att boken handlar om hans illustrationer, men jag vill helt enkelt få mer av kakan.
Månadens premiär: Igår gjorde Bisse entré här på Bokdjungeln. Hon kommer dyka upp lite då och då med sina funderingar kring böcker hon läst.
Månadens kvinnliga könsorgan: Liv Strömquist, utan tvekan. Hon är fantastisk!

Kommentera

