Inte tillräckligt knubbigt, Sven Nordqvist

9789163881107Det är ingen underdrift att våga påstå att jag är smått besatt av Sven Nordqvists illustrationer. Det är få bilder som gör mig så glad som de föreställande Pettson & Findus – de är med mig konstant i benmärgen. Därför kom det som en härlig överraskning att Sven Nordqvist släppt en liten knubbig konstbok (som förlaget så träffsäkert beskriver den) med många illustrationer. Det inre barnet gjorde en volt!

I boken kommenterar Sven då och då sina bilder, men oftast får de stå för sig själva. Jag blev fascinerad av att se hur han i Pettsons kök, som bör vara sig likt i varje bok, ändrar på små, små detaljer som bara den väldigt uppmärksammade kan se. Det kan exempelvis handla om ett motiv i en tavla som är ändrad. Kossan kanske käkar hö istället för att lunka runt i hagen. Hög myspysfaktor! Men det blir inte så mycket mer än så. Jag saknar längre funderingar och resonemang kring hans figurer. Jag vill veta mer om hans tankar kring Pettson och Findus. Jag vill veta mer om hur han går tillväga när han jobbar. Sitter han i en snickarverkstad? Dricker han kaffe och klappar sin katt samtidigt? Funderar han på någon mer Pettson och Findus-bok? Hur samarbetar han och Jujja Wieslander när det handlar om Mamma Mu? Ja, jag vill veta mer. Mer, mer mer!

Sven Nordqvists bilder får 2,5 av 5 palmhjärtan.

 

Kommentera

