Boken som tvingar mig till att göra en pudel!

VisesimorgonJag biter ihop tänderna när jag kollar baksidan på boken. Vadå ”Det är en otroligt bra roman” och ”En storartad bladvändare”?! Har verkligen Expressens kritiker och Karl Ove Knausgård himself uttryckt sig på det sättet? Det här är ju inget annat än skräp! Första delen i en trilogi? Pfff!

De funderingarna kommer några kapitel in i Vi ses i morgon och jag har svårt att förstå att samma författare kan ha skrivit Mannen som älskade Yngve.

Tore Renbergs senaste bok består av en bunt skitjobbiga gestalter i Stavanger, de är som dåliga karikatyrer av en bröderna Coen-film. Skurken Rudi med sitt irriterande sätt att prata, Rudi med sitt babybaby, I fuck like a beast-snack. Så tröttsamt att jag vill spy. Här, en annan fånig gestalt: Den svåra tonårsgrabben Daniel William, vars hjärta är så traumatiserat att han måste bete sig som en skitstövel mot allt och alla, men trots det inte har svårt att få brudar (gäsp, gäsp, inget nytt under solen). Handlingen är schizofren och spretar åt alla håll. Vi kan väl säga att boken handlar om en spelmissbrukande tvåbarnsfarsa som måste få tag på en miljon kronor. Vi kan lika gärna säga att boken handlar om ett kriminellt gäng vars ledare är beroende av skräckfilmer och ser sig själv som ett kriminellt geni.

Jag funderar ett tag på att slänga boken åt sidan.

Men då händer något, jag kan inte lägga den ifrån mig. Det är för spännande. De korta kapitlen hypnotiserar, drar in en och rätt som det är börjar jag tycka att Rudi, Daniel William, Cecile, Jan Inge & co är rätt bra ändå, med alla sina fula svagheter och löjliga vokabulär. Jag inser att jag inte alls har läst om de här människorna innan. Vadå karikatyrer? Glöm allt jag sagt tidigare! Tore Renberg doppar sina gestalter i dynamit och jag kan inte annat än smyga iväg med svansen mellan benen. Vi ses i morgon är helt enkelt en jäkligt bra bok, och om du inte har läst den så tycker jag att du ska göra det. Den kommer, som Rudi skulle ha uttryckt det; Rock You Like A Hurricane!

Vi ses i morgon får 3,5 palmhjärtan av 5 möjliga.

Kommentera

