Perfekt barnbok för dinosaurienörden

29694239_O_1Det hände något speciellt när jag blickade upp mot det flera meter höga skelettet inne på naturhistoriska museet i New York förra året. En Tyrannosaurus rex, död sedan 65,5 miljoner år sedan, fick mig att kastas tillbaka till barndomen. Som nioåring bläddrade jag ivrigt i vetenskapsböcker om det enorma köttätande djuret och fascinerades av dess sylvassa tänder och komiska framben. Att som vuxen få stå där framför skelettet gjorde mig knäsvag. Sedan dess kan jag inte riktigt släppa Tyrannosaurus rex. Jag dröjer mig kvar vid litteratur om djuret, smygköper affischer med information om dinosaurier och jag kan inte låta bli att läsa barnböcker, som bara råkar handla om den utdöda rasen.

Därför är det självklart ett måste för ett Tyrannosaurus rex-fan att sätta tänderna i Lisa Bjärbos senaste barnbok. Den handlar om Ivar som har byggt ett Dinoland i en låda på sitt rum. Vissa nätter smyger han upp ur sängen och går fram till lådan, som nu har förvandlats till en verklig värld av livs levande dinosaurier. Det snurrar till och vips är han i Dinolandet. Den här natten träffar Ivar på en av de ökända T-rexarna, den busiga Tova, som inte alls är så farlig som hon ser ut. I alla fall inte när hon är mätt. Den gigantiska köttätaren leker gärna Tjuv och polis, men är inte lika bra på att sjunga schlagers.

Ivar träffar en Tyrannosaurus är en perfekt bok för vilken liten dinosaurienörd som helst. De utdöda djuren är aldrig tråkiga, särskilt inte när de är porträtterade av Emma Göthner med sina fina illustrationer. Ett extra plus för att T-rexen är en tjej! Visst, ett Tyrannosaurus rex-fan hade kanske önskat sig att Tova åt upp lilla Ivar, men nu är den här boken inte till för cyniska 31-åringar utan för kids som vill förflytta sig till en värld med coola dinosaurier, där man hellre leker än äter små barn. Boken får 3 av 5 palmhjärtan.

Kommentera

