Shopstop har en oväntad bieffekt

shopstop

 

Expressens musikkritiker Gunilla Brodrej beslutar sig för att sluta shoppa under ett år och passar på att skriva en bok om det. Hon vill inte slösa så mycket tid på sina Tradera-köp eller klura på att göra olika reafynd i designbutiker. Brodrej beslutar sig för att hon får gå på bio, konserter, museum, ha Netflix, och liknande saker, men att hon inte får köpa saker till sig själv. Gåvor till andra går tydligen bra. I mångas ögon är det förmodligen ett lyxigt medelklassproblem. För den som inte har några pengar behöver man knappast oroa sig för att shopping tar upp för många av ens tankar. Och detta ständiga försäkrande om att nej då, Gunilla Brodrej och hennes familj har faktiskt nästan inga pengar över varje månad. De har ju faktiskt sommarstuga, gymkort, museibesök, konserter, semesterresor och annat att betala för. Det är klart som korvspad att det kan få vilken låginkomstagare som helst att väsa ”I-landsproblem” om Gunillas förbud mot att shoppa prylar och kläder, men det hör egentligen inte hit. Gunilla vill förändra sitt liv och ta reda på vilken människa hon blir när nästan all konsumtion är ute ur bilden. När hon kan ägna mer tid åt att låna böcker på biblioteket, njuta av god ekologisk mat och annat som ger livet äkta mening.

Gunilla lyfter även fram miljöaspekten i att shoppa men den biten faller ganska platt med tanke på att hon flyger lite då och då. Men vem kan egentligen kasta första stenen. Varje liten myra måste dra sitt berömda strå till stacken. Och det krävs tydligen hela 11 000 liter vatten för att producera ett par jeans. Genom Gunillas dagboksanteckningar får man veta att hon får problem när strumpbyxorna går sönder, hur hon tappar intresset för kollegornas nya kläder och hur hon sakta men säkert slutar att tänka på shopping. Det är fängslande och trevlig läsning. Jag gillar Shopstop. Jag gillar Gunilla Brodrej.

Jag shoppar väldigt sällan men Brodrej får mig att vilja ta mer ansvar. Jag borde satsa mer på kvalité än att nöja mig med billiga skor och kläder som förmodligen är tillverkade av utsatta barnarbetare i Kina eller Pakistan. Samtidigt blir jag konstigt nog köpsugen av Shopstop. Gunilla är så bra på att beskriva tjusningen i att fynda små designerprylar på nätet att jag laddar ner Tradera-appen. Inte riktigt den bieffekt jag hade väntat mig. Boken får 3,5 av 5 möjliga palmhjärtan.

2 thoughts on “Shopstop har en oväntad bieffekt

  1. En shop-stop bok som får dig att vilja handla? Haha 😉 Själv är jag svag för att shoppa kläder, smink och böcker faktiskt… Så det finns nog en och annan nyttig tanke man borde ta till sig i boken kan jag tro 🙂

    • Ja jag blev faktiskt förvånad över hur sugen jag blev på att köpa saker efter att ha läst den. Förmodligen är det nog bara jag som reagerat så. Jag är svag för köpa roliga och fina muggar. Jag älskar dem. Annars lägger jag nog hellre pengar på mat .

Kommentera

