Sommarläsning, you had me at hello!

Sådärja! Nu har jag också knåpat ihop en go blandning böcker att ta med mig till sommarstugan på Öland om en månad (bah, vem lurar jag? självklart kommer jag greppa tag i en del av dem redan nu). Känns fint som snus. Vad ska ni andra läsa?

* Francesca av Melina Marchetta (författaren bakom hyllade Jellicoe road)
* Hatet: en bok om antifeminism av Maria Sveland
* Dödsdömd av Damien Echols (en självklarhet för de som sett den skrämmande dokumentärserien Paradise Lost. Jag har dock endast sett den sista delen.)
* Jag, En av David Levithan
* Moby Dick av Herman Melville
* En dramatikers dagbok 2000-2002 av Lars Norén
* Äta djur av Jonathan Safran Foer
* Döda talar inte av Ann Cleeves (ingen riktig boksommar utan ond bråd död)
* En nypa salt av Maria Gooding (tack Josefin för tipset om en läsvärd bok med mat i)
* I persikoträdets skugga av Joanne Harris (uppföljaren till Choklad)
* Min kamp 4 av Karl Ove Knausgård (beroendeframkallade är ordet)
* Torsdagarna i parken av Hilary Boyd
* Livrädd av S J Bolton
* Sophies historia av Jojo Moyes (Jojos bok Livet efter dig var fantastisk)
* Nu ser du mig av S J Bolton
* Vykort till litteraturen av Anatole Broyard
* 40: Constant reader av Linda Skugge
* Sommarboken av Tove Jansson (hyllvärmare)
* Salladsnätter av Vanessa Barbera
* Nyttiga människor av David Qviström (livsviktig reportagebok)
* Shopstop av Gunilla Brodrej
* Slutet på kedjan av Fredrik T Olsson (tack för tipset, Johanna)
* Morgon i Jenin (hyllvärmare och måste läsa eftersom både min moster Irene och biskopen i Växjö har tipsat mig om den)

P.S Jag har redan smygstartat med sommarläsningen eftersom det var tänkt att jag även skulle läsa Stoner och Nattfilm från och med juni, men ja, det är redan avklarat och jag blev smått kär i båda böckerna. Mest Stoner. Läs den!

8 thoughts on “Sommarläsning, you had me at hello!

    • Jag är lite för svag för att göra listor men vet även hur svårt det är att hålla sig till den när det väl gäller. Då är det lätt att börja snegla mot andra böcker.

  1. Du har förmodligen läst den men Marisha Pessl – Fördjupade studier i katastroffysik är i mitt tycke väldigt bra. Tack för dina boktips! Ha det så skönt på Öland!

      • Ja, den har jag läst. Önskar att det fanns ännu en bok att läsa av henne. 🙂
        Donna Tartt – har du läst hennes böcker? Rekommenderas.

Kommentera

