Melankoli är inte min melodi

glaskropparTypiskt. Glaskroppar var inget för mig. Det ska dock tilläggas att jag lyssnade på den som ljudbok (Reine Brynolfsson är perfekt som uppläsare) och det blir för spretigt. Karaktärerna flyter ihop och tar inte fäste. Och ska man skriva om självmord måste det göras på ett respektfullt och inkännande sätt. Erik Axl Sund balanserar därmed på en tunn linje och lyckas någorlunda bra med den biten.

Precis som i Kråkflickan sitter språket där och författarna (Erik Axl Sund är en pseudonym för Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist) lyckas få till något annorlunda än den vanliga lättmjölksdeckaren. Det är aldrig fel, men jag känner mig rätt tom efter att ha hört på Glaskroppar, vilket visserligen passar rätt bra till den här melankoliska boken. Den får 2,5 av 5 möjliga palmhjärtan.

Kommentera

