Två kulor med böcker tack!

boksommarNaw, vad fint! Svenskarna stortrivs i det somriga vädret och kastar allt vad kläder heter. Vinterbleka kroppar visar upp sig i parkerna och kosten består av efterlängtad glass som smälter fortare än vad man hinner säga solskyddsfaktor. Och hur upplever jag denna fantastiska vårdag i sommarförklädnad? Jo, jag sitter inne i mysbyxor med nerdragna persienner och skriver på min dator. Varför då kan man undra. Jag vill helt enkelt ta tag i den livsviktiga sommarlistan. Ja, den lista med böcker som utgör crème de la crème av årets läsning, i alla fall är det min förhoppning att sommarläsningen 2014 ska vara den ultimata blandningen av litterära verk. Den ska vara så perfekt att jag inte drabbas av läskramp (ja, ni vet när ingenting passar för just den dagen). Jag vill ha en smarrig mix av klassiker, deckare, lättsmält, någon biografi, romaner och det är där ni kommer in i bilden. Jag behöver er hjälp. Vad ska jag läsa i sommar?

Vad jag hittills har stoppat i resväskan (mentalt i alla fall):
* Lysande utsikter av Charles Dickens
* Moby Dick av Herman Melville
* Den lille vännen av Donna Tartt (omläsning)
* Stoner av John Williams
* Den färglöse herr Tazaki av Haruki Murakami
* Riv alla tempel av Henrik Bromander
* Mästerdetektiven Blomkvist av Astrid Lindgren

Vad jag är ute efter: 
* En bra reportagebok (inte om olja, krig eller droger)
* En brevväxling mellan två personer
* Bra thrillers i stil med Gillian Flynn
* Klassiker som man MÅSTE läsa och som inte är alltför tunga (fysiskt och språkligt sett)
* En skönlitterär bok med mycket mat i
* En väldigt somrig bok
* En riktig bladvändare
* Svensk deckare (Inte Viveca Sten, Leif GW Persson eller Camilla Läckberg)
* En bok som får en att tänka till
* En skräckroman som får mig rädd
* Relationsroman
* Den bok som överraskade dig mest på ett positivt sätt

Självklart är alla tips på bra böcker välkomna men det här är vad jag är mest sugen på.

8 thoughts on “Två kulor med böcker tack!

  1. Har två bidrag till förslagslådan. Svensk deckare: något av Ann Rosman om du inte redan testat hennes böcker. En bok som var en positiv överraskning: Slutet på kedjan av Fredrik T Olsson. Trevlig lässommar! 😉

  2. jag tycker du ska läsa:
    relationsroman Livet efter dej av Jojo Moyes
    tänkvärd:Morgon i Jenin av Susan Abulhawa,roman om Palestina och Israe
    Två böcker som jag aldrig glömmer

Kommentera

