Klaras kamp om ett barn

langtanborDet har aldrig knipit till riktigt ordentligt om mina äggstockar. I alla fall om jag bortser från stundtals molande mensvärk, som lyckligtvis inte har visat sitt fula tryne sedan jag började äta p-piller. Jag har aldrig längtat efter ett barn på det vis som Klara Zimmergren har gjort. Jag har nog aldrig längtat efter något på det viset. Kanske beror min brist på bebissuktande på att jag är 30 år, singel och inte riktigt ser framför mig hur jag bär runt på ett litet knyte i min famn. Min hjärna är fortfarande lite för inställd på resor, ansvarslöshet och att nästan få göra precis som man vill när man vill. Jag känner mig inte vuxen.

Min biologiska klocka har inte börjat ticka ännu och jag vet faktiskt inte om den någonsin kommer att göra det. Jag ville ändå läsa Klaras bok Längtan bor i mina steg eftersom jag gillar Klara. Hon har en sådan lugn utstrålning och så är hon förbannat rolig. Humor är bland det bästa jag vet och även om Klara rör sig i ett minfält med tunga känslor så lyckas hon ändå skämta mitt i all sorg. I boken berättar Klara om hur hon genomgår den ena provrörsbefruktningen efter den andra utan att hon får se det berömda plusset på graviditetstestet. Hur jäkla smärtsamt det kan vara som 40-åring att få frågan om man har barn eller inte när varenda fiber i ens kropp längtar efter att få en liten småtting. Hur man får stå där, bita ihop och svara: ”Nej, det har inte blivit så” och mötas av en skur av ord om hur underbart det är att ha barn och att det är livets frukt. Det är lätt att förstå hur tröttsamt och smärtsamt det kan vara för en människa som så gärna vill men där det helt enkelt inte går vägen. Jag tror att Längtan bor i mina steg kan vara en fin vän för människor som lider av ofrivillig barnlöshet. Lite som en hund kan vara för en kärlekstörstande matte eller husse.

Boken får 3,5 palmhjärtan av 5 möjliga.

 

Kommentera

