Från Holmes till Sherlock

franholmesFrån Holmes till Sherlock av Mattias Boström
Genre: Fakta
Förlag: Piratförlaget
Antal sidor: 460
__________________________________________
För mig kommer han alltid att sitta vid ett fönster med en pipa i handen. Hans ansikte är så där blekt som hud blir när den inte vistas i solen särskilt ofta. Det är disigt utomhus men motljuset lyser ändå upp hans ansikte, Jeremy Bretts ansikte. Eller kanske snarare Sherlock Holmes ansikte.

Liksom författaren bakom Från Holmes till Sherlock fastnade jag för detta kokainmissbrukande geni när jag såg tv-serien med Jeremy Brett som liten. Han var sval, okänslig och fullkomligen mästerlig. Om jag inte minns fel var det avsnittet med Det spräckliga bandet som fick mig att starta en detektivklubb (som las ner snabbt på grund av bristen på medlemmar…och fall). Han var och förblir en av mina favoritkaraktärer.

Det råder ingen tvekan om att sherlockianen Mattias Boström kan sitt geni utan och innan. Det vore konstigt annars eftersom han är invald i det finfina sällskapet The Baker Street Irregulars, som jag förmodar att en del skulle slänga sig ut från ett vattenfall för att komma med i. Från Holmes till Sherlock är ett praktverk på många sätt, den är fylld med så många detaljer att det är svårt att inte bli imponerad. Tempot i språket är nästintill maniskt och kan liknas vid en vild färd med en droska – det kränger av och an. Det är svårt att släppa greppet om boken och den håller mig fast om kvällarna. Ja, till långt in på nätterna.

Samtidigt matas boken med för många detaljer. Den blir uppsvälld och tenderar ibland att bli en bok om Sir Arthur Conan Doyles barn istället för om Sherlock. Jag hade satt vissa kapitel på diet, eller kanske snarare bantat bort vissa delar för att ta in andra. Jag blir nyfiken på de läsarbrev som skickades till Sherlock. Jag vill läsa några av dem. Jag vill veta mer om innehållet i en del av historierna och pjäserna. Inte avslöjande, men för att skapa en känsla om Sherlock. Inte bara världen omkring honom. De kapitel som Mattias Boström själv träder fram och berättar om sitt fanatiska intresse hade gärna fått ta en större plats. Nörden Mattias och hans jakt på mer kunskap om Sherlock Holmes är en historia väl värd att läsas.

Mitt hjärta blir extra varmt av denna bok. Denna fina bok om en karaktär som jag hoppas aldrig dör. Och ja, Benedict Cumberbatch i all ära, men Jeremy Brett är Sherlock Holmes.

Från Holmes till Sherlock får 3,5 av 5 palmhjärtan.

4 thoughts on “Från Holmes till Sherlock

Kommentera

