Seriealbum om livet i köket

relishRelish- My life in the kitchen av Lucy Knisley
Genre: Seriealbum/Serieroman
Antal sidor: 192
Förlag: First Second

Jag blev väldigt förtjust i French milk när jag läste den för några år sedan. Serietecknaren Lucy Knisley åker till Paris med sin mamma för att fira hennes 50-årsdag. De förkovrar sig i franska ostar, rödvin och den ljuvliga mjölken. Foton blandas med illustrationer och små anekdoter. Sedan har jag inte riktigt kunnat glömma Lucy Knisley. French milk var så fin.


Jag läste Radiator days, men den var för naiv och spretig för min smak. Därför blev jag glatt överraskad när jag upptäckte att Lucy nyligen har släppt en ny bok, Relish- My life in the kitchen där hon berättar om sin matglada uppväxt och sina gourmeter till föräldrar. I hela hennes liv har hon levt nära mat. Mamman är kock, en morbror är matkritiker och pappan älskar att besöka tjusiga restauranger. Här blandas recept med anekdoter, allting tecknat. Jag vill direkt slänga mig på receptet med sangria eller chokladkakorna. Mums!

P1050766

Det är fint att se hur mat kan betyda så mycket för människor. Inte bara som en källa för energi och överlevnad utan som ett genuint intresse. Personligen avskyr jag vanligtvis att laga mat och är en odåga i köket. Under en period när jag bodde i Norge levde jag på tre maträtter under nästan ett år; biffar med ris, vårrullar med ris och spaghetti med pesto. Men, jag älskar att läsa om mat. Jag blir lyrisk när jag upptäcker en skönlitterär bok som handlar om delikatesser, vin och liknande. Jag blev väldigt förtjust i As Alwas Julia, som består av en brevväxling mellan Julia Child och hennes vän Avis Devoto under tiden som den amerikanska kocken skrev det som skulle bli mästerverket Mastering the art of french cooking. Jag blev nästan lika glad när jag upptäckte denna bok.

P1050769

 

Relish har inte samma charm som French milk, men den är väl värd att läsa om man tycker om Lucy Knisleys personliga berättarstil. Hon lyckas blanda små livhistorier med recept och gör det på ett välbalanserat sätt. Jag vill laga maten som hon berättar om. Eller i alla fall äta den. Jag blir grymt sugen på ost. Relish får 3 av 5 palmhjärtan.

Kommentera

