Elefanten som gick upp i rök

elefantenElefanten som gick upp i rök av Haruki Murakami
Förlag: Norstedts
Antal sidor: 383
Översättning: Eiko Duke och Yukiko Duke
Genre: Novellsamling

Haruki Murakami har lyckats igen. Att trollbinda mig. Han får mig att inse hur bra en novell verkligen kan vara. Egentligen är det konstigt. Haruki Murakami har en enkelhet i sitt språk som angränsar till det naiva, men ändå sväljer jag alla ord utan att bli irriterad. Eller nåja, ibland rynkar jag på näsan, men inte mer än så. Berättelserna är för bra för att hinna vara kritisk. Istället överraskas jag ständigt och ofta kommer jag på mig själv med att tänka: ”Hände verkligen det där? Åkte paret och rånade en Mcdonalds-restaurang? Jobbar huvudpersonen verkligen med att dryga ut en elefant fem gånger?”

Älskar känslan av att inte veta vart man är på väg. Ja, att gå vilse i litteraturen. Den förmågan behärskar Haruki Murakami med denna novellsamling. Han har en ton som känns vardaglig, lite som husmanskost. Det är själva berättelserna som är galna. Ingen historia liknar den andra och slutet går aldrig att förutspå. Elefanten som gick upp i rök är en av de mest fantastiska och intressanta novellsamlingar som jag har läst.

Elefanten som gick upp i rök får 4,5 palmhjärtan av 5 möjliga.

4 thoughts on “Elefanten som gick upp i rök

    • Oh, du har gjort helt rätt. Haruki är en av mina sjävlklara favoritförfattare. Du får absolut inte missa Kafka på stranden eller Sputnikälskling. Hoppas du också blir lika förälskad som jag.

  1. Ping: Haruki Murakamis historia gick upp i rök | BokDjungeln

  2. Ping: Elefanten som gick upp i rök av Haruki Murakami - C.R.M. Nilsson

Kommentera

