Tummen upp för Books & Dreams!

booksanddreamsEtt recensionsex av Books & Dreams damp ner i brevlådan förra veckan. Och visst behövs det fler litterära magasin än ja, Vi Läser (även om den är briljant). För när jag inte läser böcker, vad är då en bättre sysselsättning än att läsa OM böcker?

Jag trivs med Books & Dreams, den känns hemtrevlig, ombonad och fullmatad med reportage, författarporträtt och boktips. Själv vill jag gärna greppa tag i Samantha Shannons The Bone season, den första boken av sju om en synsk 19-åring som lever i framtiden.

Jag dras med i texten om författarduon bakom Kråkflickan, mötet med Michael Nyqvist och intervjun med chicklit-författaren Lisa Jewell. Artiklarna känns personliga och allt annat än stelbenta och torra. Det finns dock saker som jag hänger upp mig på. Magasinet är indelat i kapitel som ”Läsa”, ”Leva” och ”Resa” och jag är allergisk mot klyschigt lull-lull i feelgood-anda. Blir småcheesy. Just sidan ”Resa” känns väldigt reklamig och tar upp olika resebolag och hur de erbjuder paket för hur man kan träna på semestern. Väldigt malplacerat och olitterärt.

Även om jag tycker om hur Michael Nyqvist skriver och hans personlighet blir det för mycket av honom i tidningen. Det är både en krönika och en intervju. Hade kanske varit bättre att växla mellan två krönikörer för att undvika dessa krockar. Och jag förstår inte rubriken för hans krönika, ”Skräckresan med pappa”. Krystat och uppförstorat a la kvällstidning. Hade gärna läst en längre intervju med Elsa Billgren, hon är fascinerande och dessutom är hon på framsidan av magasinet. Vill ha mer!

Tycker att Books & Dream lyckas väl med blandningen av korta texter, intressanta intervjuer och möten med olika sorters författare. Dessutom är det aldrig fel med en fet guide av vårens utgivning. Jag kommer definitivt att läsa Books & Dreams fler gånger.

Magasinet får 4 av 5 palmhjärtan

2 thoughts on “Tummen upp för Books & Dreams!

  1. Förstår inte fetischen med Micke Nyberg, han är med i varenda nummer! Nu har jag inte läst just det där numret men jag tycker att tidningen ibland lovar mer än vad man sedan får, att reportaget precis har börjat då det direkt tar slut. Men jag har gillat de längre intervjuerna med t.ex. Gillian Flynn och Harlan Coben! Och det ÄR ju roligt att läsa om böcker också 🙂

Kommentera

