Den röda anteckningsboken

denrodaPaul Auster tycker om konstiga sammanträffanden, osannolika historier om allt från kompisen som alltid orsakar punkteringar till kvinnan som ovetande gifter sig med sin bror. Historier där ödet slår till. Några av dessa berättelser finns nedskrivna i den lilla utgåvan Den röda anteckningsboken. En bok som på många sätt intresserar, utan att vara överväldigande. Men den får mig att tänka på de där händelserna som får en att förbluffat skaka på huvudet. Den får mig att tänka på en händelse som inträffade mig själv för några år sedan.

På den tiden arbetade jag skift på en fabrik. Just den här dagen råkade det vara min födelsedag och det är aldrig särskilt kul att spendera denna tid med att jobba, särskilt inte eftermiddagspasset på en fabrik, då man går på vid 14.36 och slutar 23.42. Just denna födelsedag var jag extra melankolisk. Det var en tristare dag än vanligt och arbetspasset varade i en evighet. När det äntligen var dags för att sluta och jag skulle strosa hemåt, valde jag som vanligt mellan två olika vägar. Det blev inte den snabbaste sträckan hem, jag hade ingen större anledning att stressa. Jag var nedslagen och besviken på att jag fortfarande kunde tjura över en dåligt firad födelsedag.

När jag väl gick där på gångvägen och tyckte synd om mig själv, fick jag syn på något på marken. Det såg ut som en blå plastbit. Min första tanke var att stiga över skräpet och passera, men av någon anledning ångrade jag mig. När jag väl böjde mig ner och plockade upp den blå plastbiten såg jag att det var en leksak. En liten idbricka för barn som låtsas att de jobbar på en skönhetssalong. Och på idbrickan stod ett namn klart och tydligt i den vita signeringsrutan. Mitt namn. Med min stavning: Sofie. Jag kunde inte sluta le. Samtidigt plockade jag upp min mobiltelefon och tittade på klockan, den visade 23.59. Det var fortfarande min födelsedag. Än idag känns den händelsen lite magisk. Och idbrickan, den har jag i min sekretär, så den är alltid nära mig nära jag skriver. Som nu.

2 thoughts on “Den röda anteckningsboken

  1. Ping: Den röda anteckningsboken | Bak bok mat

Kommentera

