Två amerikanska flugor i en smäll

Jag blir lite galen inför en resa. Galen på det sättet att jag går ner mig totalt i att planera, bildgoogla och snokar upp litteratur från mitt kommande resmål. I april bär det av till New York, och jag skulle kunna ta det lugnt, dämpa planerarsuget, men det är omöjligt. Kanske är det genetiskt. Kanske har jag en gen som är skapt för att verkligen gå djupet. Ja, vi skulle kunna kalla den manisk, besatt, men ändå lite användbar- när mina reskamrater står där på Manhattan och vill ha förslag på den bästa sushin i området, vart Sarah Jessica Parker gärna äter hamburgare eller var Jonathan Ames besökte sina transsexuella prostituerade under slutet av 90-talet- ja, då har jag svaren.

what'sWhat’s not to love?- The adventures of a mildly perverted young writer
Jonathan Ames (skaparen bakom Bored to death)

Jonathan Ames första sexuella erfarenhet må ha varit med en prostituerad, han har varit nära att supa sönder sin lever, är ofta pank, men ändå är det omöjligt att inte tycka om den trasiga, men humoristiska författaren, om än på ett något motbjudande sätt. Kanske för att han är så ärlig, kanske för att han kämpar för att må bättre eller för att han är en så pass bra skribent. Jag tycker om den avskalade tonen, det sanna och det smutsiga. Han berättar om hur han skiter på sig efter att ha provat på tarmsköljning, om hur han träffar sin son för första gången, om könssjukdomar han får och om hur det är att bli skallig. Det är bara en liten del av Jonathan Ames skruvade värld. Men under tiden som jag läser What’s not to love? Kan jag inte låta bli att fundera på en efterlysning. Ja, för finns det någon kvinnlig Jonathan Ames som skriver lika depraverande och humoristiskt om sitt liv? I sådana fall, ge mig namnet nu! Boken får 4 palmhjärtan av 5.
orakelnatten

Orakelnatten
Paul Auster

Ni missade väl inte Skavlan i fredags, med underbara Siri Hustvedt och Paul Auster? De var så fina, så intellektuella och det enda jag kunde tänka på var att jag ville ta små bitar av deras hjärnor och äta upp dem (ni som har sett Heroes förstår) och få en gnutta av den charm och skärpa som de besitter. Siri och Paul är två av mina favoritförfattare (älskar New York-trilogin och Lily Dahls förtrollning) och självklart gick jag raka vägen till bokhyllan för att greppa tag i ett oläst ex av Orakelnatten av Mr Auster himself. Döm om min besvikelse, när jag inte tyckte om den. Inledningen var genial (som vanligt), men sedan dog mitt intresse alltmer. Orakelnatten handlar om författaren Sidney Orr som köper en blå portugisisk anteckningsbok i en gåtfull pappershandel. Han börjar skriva en berättelse i den och sakta vävs han i en alltmer obegriplig värld. Samtidigt agerar Sidneys hustru allt underligare och han själv gör saker som han aldrig trodde att han skulle göra. För mig är Orakelnatten otydlig, spretig och rätt ointressant. Jag väntade hela tiden på att jag skulle dras med, men icke. Språket var som vanligt klanderfritt, men vad har jag egentligen missat? Boken får 2,5 av 5 palmhjärtan.

2 thoughts on “Två amerikanska flugor i en smäll

Kommentera

