Jag biter i apelsiner av Annakarin Thorburn

jagbiteriapelsinerJag biter i apelsiner av Annakarin Thorburn
Förlag: Gilla böcker
Antal sidor: 231
Genre: Roman

Annakarin Thorburns debutroman Jag biter i apelsiner är en berättelse om svek, kärlek, saknad och den tunna gränsen mellan hat och romantik. Jag har läst flera recensioner som lyfter fram att boken är fylld av smaker och dofter, och jag håller med. Det är saftiga apelsiner, nybakade scones med marmelad, brieost med fikonmarmelad och hallon som växer på en älskares hals. En bok som vill väcka flera sinnen.

Jag biter i apelsiner är ett triangeldrama där huvudkaraktären dras mellan pojkvännen Ödlan och klasskamraten Lo. Samtidigt finns en smärta i bakgrunden, modern som har övergivit sin familj för ett annat liv i Kanada. Vetskapen om att det förmodligen finns något som är trasigt inom oss alla, som aldrig riktigt läks, finns där mellan raderna. Jag tycker om Jag biter i apelsiner, samtidigt som jag ibland kan bli allergisk mot böcker där det känns som att språket är viktigare än handlingen. Sådana författare som med sin text ropar: “Se på mig, jag kan slänga mig med metaforer och fina ord, handlingen lägger jag åt sidan. Bara det låter vackert.!” Annakarin Thorburn lyckas precis med balansgången.

Jag biter i apelsiner är en bra debut, och på samma gång som den är känsligt sensuell så är den bitvis hård och kall. På ett bra sätt.

Jag biter i apelsiner får 3 av 5 palmhjärtan.

Kommentera

