Lola uppochner av Monika Fagerholm

lolauppochnerLola uppochner av Monika Fagerholm
Förlag: Albert Bonniers förlag
Antal sidor: 461
Genre: Thrillerroman

Texten känns som havet, bångstyrig och omöjlig att tämja. Den har sin egen melodi med de klassiska Monika Fagerholms-tonerna. Jag hör hennes sjungande finlandssvenska i huvudet när jag läser Lola uppochner. Först blir jag åksjuk, orden kränger för mycket. Det tar hela 140 sidor innan jag vänjer mig, men helt lugnad blir jag inte.

Lola uppochner är en suggestiv berättelse om en småstad där den ena karaktären överträffar den andra. Större delen av handlingen utspelar sig i Flatnäs 1994. Den unga mannen Flemming hittas mördad och hemligheter avbyter varandra.

Hela historien är surrealistisk, lite som en dröm med kasperdockor som människor. Där finns tvillingpoliserna Lilla och Stora Berglund, följt av den rullstolsbundna Anita, som löser ett pussel med 20 000 bitar, här huserar Skelettfåglarna, en grupp småbarn som hedrar en anorektisk flicka vid hennes grav, runt smyger även en varuhusdetektiv, klädd i rött. Vem som har dödat den unge Flemming har egentligen ingen större betydelse. Lola uppochner handlar om människorna, de uppskruvade karaktärerna som känns overkliga och verkliga på samma gång.

Det är lätt att snurra in sig i språket, att haka fast och ge upp, men det är värt att läsa klart boken. På samma gång som jag blir besviken på att det är alldeles för trassligt så hör tonen till, det är Monika Fagerholms melodi, men jag kände mig mer hemma i Den amerikanska flickan. Det blir helt enkelt too much. Ibland är less is more.

Lola uppochner får 3,5 palmhjärtan av 5 möjliga.

2 thoughts on “Lola uppochner av Monika Fagerholm

Kommentera

