Ett annat (roligare) New York

ettannatnewyorkEtt annat New York av Daniel Svedberg
Förlag: Karavan
Antal sidor: 216
Genre: Reseguide

När jag har tagit fem kliv ut ur den gula taxibilen utspelar sig följande scen: En limousin glider förbi, parkerar framför vårt hotell och ett tjusigt asiatiskt par glider ut ur bilen. Båda har svarta solglasögon. Herrn är klanderfritt klädd i kostym och damen har en grå päls över axlarna. Därefter kommer en polisbil, som signalerar med sirenerna, och en basstämma hörs ur högtalarna: Come on people, move it, move it! Budskapet är riktat till en klunga bilar som sniglar sig framåt. Allting ackompanjerat till ledmotivet av brandbilar som hörs anlända i fjärran. Då har jag och mina medresenärer befunnits oss på Manhattan i mindre en minut.

Bara i New York baby. Bara i New York.

Det är mitt första intryck av kanske världens mest populära metropol. I vår ska jag återvända till New York för tredje gången och den här resan ska jag planera rejält. Jag har spenderat alldeles för mycket tid i Midtown och missat pärlor i East Village och West Village.

turistpavift

Turist på vift. Lyckas aldrig med att se coolt avslappnad ut. Hur gör egentligen Sofi Fahrman?

I reseguiden Ett annat New York tar Daniel Svanberg med en på en tur utanför de klassiska turistställena. Långt bort från köerna till Frihetsgudinnan, trista restauranger och torra pretzels. På ett personligt sätt tipsar han om barer, kaféer, affärer och restauranger. Sugen på en munk med glass toppad med kolasås och nonstop? Eller vill du hellre hänga på en bar fylld med femtiotalskitch och vinylbås där bensinmacksromantik är ett hett begrepp? Eller är du mätt och belåten och vill shoppa prisvärda kläder i japansk design? Daniel Svanberg har svaren. Han känns som en nära vän, en vän som vill att man ska få en kanontid i hans hemstad.

Jag blir särskilt sugen på att käka på Pommes frites som är ett litet hål i väggen och som tydligen säljer gudomliga pommes. Där man kan välja mellan 25 olika toppings. Mums! Jag dreglar över beskrivningen om Levains kakor. “Levains storsäljare är deras chocolate chip cookie, en kaka som är så stor, chokladig, och underbar att den kan beskrivas som en magisk skapelse.”

Ett annat New York är fylld av bilder, träffsäkra tips och jag kommer definitivt besöka flera av de restauranger och barer som Daniel Svanberg tipsar om. Den perfekta guiden för turisten som inte är rädd för kalorier. Det enda jag saknar är fler prisuppgifter för barer och restauranger. Ett annat New York får 4 av 5 palmhjärtan.

P.S Läs även reseguiden New York av Martin Gelin och Eva Wisten, som är fullproppad med restaurangtips och förslag på bra hotell och hostel. Med den och Ett annat New York är det förmodligen omöjligt att misslyckas med sin vistelse i det stora äpplet.

10 thoughts on “Ett annat (roligare) New York

  1. Jag vill också åka till New York igen! Precis som du säger har jag missat alldeles för mycket de två gånger jag varit där, men det är en stad som jag fullkomligt ÄLSKAR. Jag brukar kika på deras blogg och drömma mig bort. Ditt inlägg gjorde mig väääldigt ressugen!

    • Ja, bloggen ger en verkligen mersmak. Alla dessa restauranger, lunchställen och barer! När jag har varit i New York tidigare så har jag aldrig direkt brytt mig om att ta reda på bra matställen, men den här gången ska bli annorlunda. Jag ska käka som aldrig förr. Det är verkligen något speciellt med New York. Det är lite som att befinna sig mitt i en TV-serie. En surrealistisk känsla.

  2. Jag är svensk new york bo och är mest befinner mig i Queens för jag är Queens bo och har en baby född här i Queens men Manhattan blir det mest barnen som väljer lego store och toys rus så är det ha barn i new york men älskar new york och bo här

    • Ja, den är bra om man inte vill spendera för mycket tid på att villa runt bland otaliga matställen utan att ha koll på dem. En bieffekt är dock att man blir rejält hungrig när man läser boken.

Kommentera

