Thrillern som får mig att vilja knivhugga någon

gonegirlHar du övergivit thrillern? Bestämt dig för att begrava genren? Snälla, ångra dig! När det finns författare som Gillian Flynn så är thrillern som bäst. När andra kör fast i stelbenta skildringar kör hon sin egen väg. Det är mörker, snabba vändningar och karaktärer med fel och brister. I Gone girl försvinner Nicks fru på deras bröllopsdag. Han kommer hem till ett tomt hus där dörren står på glänt och möblerna är omkullvälta i vardagsrummet. Var är Amy? Är hon mördad? Vem har i sådana fall dödat henne? En katt och råtta-lek börjar. Boken är smått sinnessjuk, på ett bra sätt, och Gillian Flynn vänder och vrider på handlingen. Gone girl får mig att rysa och jag vägrar att släppa taget om den. Vill dock knivhugga en del av karaktärerna då och då. Gillian Flynn vet vart thriller-skåpet ska stå. Boken får 4 av 5 palmhjärtan.

P.S Jag förstod av Mats Strandbergs twitter häromdagen att Gone girl ska filmatiseras. Jag bokar in premiären i huvudet redan nu. Då är det jag och en stor popcorn som bänkar oss framför denna spännande thriller. Jag tror inte att projektet kan misslyckas.

4 thoughts on “Thrillern som får mig att vilja knivhugga någon

  1. Tack för filmtips! Thrillrar är nog bäst som film för mig, då kan jag tänka ”det är ju bara en film” när det blir för spännande. En bok däremot: verklig(are)!

Kommentera

