Magikerna av Lev Grossman

magikernaMagikerna av Lev Grossman
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 437
Översättning: Helena Sjöstrand Svenn & Gösta Svenn
Genre: Fantasy

Jag vill så gärna tycka om den här boken, men det går inte. Det verkade så lovande. På baksidan står det: “Allting förändras när Quantin oväntat blir antagen till Brakebills, ett hemligt och synnerligen exklusivt college i New York, där han ska komma att genomgå en grundlig och tuff utbildning i hur man praktiserar modern magi. Han bekantar sig också med annat man stöter på i college: vänskap, kärlek, sex, alkohol och droger..”

Här finns inget godis med smaker av sockervadd, öronvax och geléråttor a la Harry Potter. Här finns ingen ärkefiende i stil med Voldemort eller något älskvärt lejon med gudstatus. Magikerna vill vara fantasy för vuxna utan det fluffiga och med en större portion realism och en råare ton. Ändå flörtar Lev Grossman med Narnia-böckerna och Harry Potter. Det vore fel att säga något annat, men jag kan hålla med om att den är mer lik Donna Tartts Den hemliga historien, i alla fall en sämre kopia.

Magikerna går mest ut på att den begåvade, men trumpne Quentin Coldwater tjurar sig igenom en hel utbildning. Han dricker vin med sina lika begåvande vänner, har sex, blir kär, trollar, och tjurar lite till. Handlingen trampar och jag blir mer besviken för varje sida. Quentin hyser sedan barndomen en stor fascination för böckerna om det magiska landet Fillory. Det är där han vill leva, det är där han vill råka ut för äventyr. Det är svårt att inte börja tänka på Narnia-böckerna varje gång jag läser om Fillory, även om Lev Grossman har egna historier och karaktärer, men de är ändå snarlika. Och för varje gång Fillory nämns tänker jag att jag vill läsa Narnia-böckerna, istället för den här splittrade historien med en otålig ton. Kanske är jag lite väl hård, det skulle inte förvåna mig om jag blir sittande med uppföljarna, Magikerna har sina glimtar, men jag tycker inte om den, ändå förtjänar den inte ett så lågt betyg som en tvåa. Och vem vet, historien kanske tar sig i nästa uppföljare.

Boken får 2,5 av 5 palmhjärtan.

One thought on “Magikerna av Lev Grossman

  1. Ping: Magikerna av Lev Grossman « Lottens Bokblogg

Kommentera

