Grenar av gift av Erin Kelly

grenaravgiftGrenar av gift av Erin Kelly
Förlag: Damm förlag
Sidor: 383
Översättning: Ylva Stålmarck
Genre: Spänningsroman

Luras inte av den halvkassa titeln. Grenar av gift har det mesta en bok bör innehålla; vin, universitetsmiljö, vänskap, romans och ond bråd död. Många har jämfört den med Donna Tartts Den hemliga historien och jag är inte sen med att hålla med. Grenar av gift utspelar sig mestadels i London 1997. Karen är en språkbegåvad toppstudent och lever ett halvtrist liv – tills hon en dag stöter på den excentriska Biba. Allting förändras. Innan man hinner skriva Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch (världens längsta stadsnamn) har Karen flyttat in hos Biba och hennes bror Rex i deras nedgångna hus. Det blir en sommar av fester, droger, romanser och lyckan slutar abrupt med att två människor dör. Boken hoppar mellan dåtid och nutid på ett skickligt sätt. Jag blir totalt uppslukad av den, visst vill jag då och då strypa Biba, men jag är fast från början till slut. Erin Kelly är ett namn att lägga på minnet. Hon släpper in ett obehag som smyger i bakgrunden. Man vet att det kommer att gå snett, riktigt snett. Grenar av gift förtjänar alla läsare den kan få.

Boken får 4 palmhjärtan av 5 möjliga.

2 thoughts on “Grenar av gift av Erin Kelly

  1. Den här har stått i hyllan så länge att den verkligen börjar samla damm.. Först sparade jag den (har den på engelska) för att jag verkligen såg fram emot att läsa och ville ge den rätt tillfälle, när jag verkligen kunde ge den koncentrerad tid. Sedan, när den släpptes på svenska, läste jag lite blandade rec:ar och blev tveksam.. vill så inte bli besviken för att jag hajpat den för mycket.. Nu kommer ju Erik Kelly med ny bok i vår dock så måste nästan sätta den här på min hyllvärmarutmaning till mig själv. GIllar jag så finns det ju därmed snart mer.;)

    • Jag tycker att det låter alldeles ypperligt att sätta den som hyllvärmarutmaning. Det är en bra bok. Visst, det blir lite stereotypt ibland, men jag gillar den. Och tack för infon om att hon släpper nytt i vår, det hade jag ingen aning om. Spännande!

Kommentera

