Bokdjungeln lider av en förbannelse

skull2Jag lider av en svår åkomma, en förbannelse som vägrar släppa taget. Den biter sig fast, ger mig dåligt samvete om jag bryter mot den, och kan få mig att börja kallsvettas i vissa situationer. Den får mig att våndas, att tvivla på att jag har styrkan att någonsin kunna bryta mot den igen. Den är lite som stenen som rullar efter Indiana Jones.

Jag har svårigheter med att dela ut femmor i betyg. Det tar emot, jag tvekar och får ångest. Tänk om jag gör fel, tänk om boken inte är värd betyget att dö för. Att dö för är väl att ta i, men för mig är det nästan omöjligt att dela ut en femma. Jag vill gärna låta tid passera, se om boken överlever. För mig måste en femma vara ren skär kärlek. Det får inte existera något som helst tvivel. En femma ska kännas i hjärtat. Den ska kännas överallt. Under 2012 delade jag inte ut en enda femma. Jag klarade inte av det. Min åkomma har gått lite för långt. Den har spridit sig likt ett virus i mitt nervsystem. Mitt litterära nyårslöfte får bli att jag ska lätta på garden. Sänka den något. Det och att läsa Utvandrar-serien av Vilhelm Moberg som kommer i utsökta pocketutgåvor. May the force be with me.

5 thoughts on “Bokdjungeln lider av en förbannelse

    • Jag har delat ut tidigare på boksajter dock inte här på Bokdjungeln, men det känns ofta som att jag ångrar mig. Det är lättare att dela ut en femma till en film än en bok. Varför vet jag inte. Men då är det fler bokbloggare där ute som lider av denna förbannelse, eller som är riktigt riktigt kräsna.

      • Jag har inte delat ut någon till en film heller, tror jag. Det känns helt enkelt för stort, på något sätt. En femma betyder ju att precis allt är helt perfekt, och det är jag alldeles för kräsen för att tycka att något är. Samtidigt tycker jag ju att vissa böcker jag givit fyror är bättre än andra men då känns de mer som 4,5:or. 🙂

    • Ja, om man väl vågar ge en femma till någon så får man lite ångest. Man är ute efter perfektion. Samtidigt kan en bok vara perfekt för sin genre, men ändå tar det emot. Det känns som att en femma ska vara odödlig. Samtidigt känns det lite fånigt att vara föööör kräsen.

Kommentera

