Årets böcker i siffror

Jag är inte särskilt förtjust i siffror, vilket säkerligen är en bieffekt av mitt ointresse för matematik. Jag var den som satt längst bak i klassrummet och spelade luffarschack med min bänkkamrat under mattelektionerna. Vår något svettiga lärare, med en f’äbless för magväskor, hade ett enormt tålamod med mig. Jag har helt enkelt alltid varit dålig på att räkna. Men nu ska jag skrapa fram den lilla kunskap jag har och se året i siffror.

Antalet lästa böcker: 80, vilket är 21 färre än förra året. Kommentar på det? Det har varit ett roligt,men arbetsamt år där energin har uteblivit många kvällar.

Antalet barnböcker: 9

Antalet ljudböcker: 4

Antalet seriealbum: 4

Högsta antalet lästa sidor: Den oavkortade versionen av Pestens tid, 1217 sidor

Antalet böcker med siffror i titeln: 6 (IQ83, Tretton timmar, 1984, Femtio nyanser av honom, Sju jävligt långa dagar, Twelve days of christmas) Jag struntade i alla en.

Antalet lästa författare: 84 (vissa skriver i par)

Kvinnliga författare: 53, 63 %

Manliga författare: 31, 37%

Svenska författare: 38, 45%

Utländska författare: 46, 55%

Genomsnittsbetyg: 2,9

Antalet utdelade femmor: 0 (jag ska återkomma till denna åkomma som jag lider av)

2 thoughts on “Årets böcker i siffror

Kommentera

