Årets bästa och sämsta Del 2

oldbooksHär kommer sista delen av årsrapporten för 2012. Dags att knyta ihop den berömda säcken och gå vidare till nästa år. Olästa böcker väntar, bloggar ska upptäckas och en ny bokmässa stundar. Vilka skandaler väntar på att brisera? Kommer deckarna fortsätta sitt segertåg på försäljningslistorna? Vilka författare kommer att överraska och vilka floppar? 2013 har svaren.

Årets Oj då! I dödsskuggans dal av Alden Bell
Jag blev paff när jag läste den här boken. Dels över den råa tonen dels över att den var så pass bra. Jag beskrev den som en ”blandning av Motorsågsmassakern, Vägen och valfri zombiefilm” och jag tycker att den är självklar i varje zombiefantasts bokhylla.

Årets mysterium- Femtio nyanser av honom av EL James
Jag förstår inte hur den här boken kan ha blivit en sådan succé. Den är stereotyp, platt och ja, en av de mest osexigaste böcker som jag har läst. Nu glömmer vi den.

Årets upptäckt 2- Gillian Flynn
Oj, oj, oj. Tänk om jag hade vandrat omkring helt ovetandes om att det finns en författare vid namn Gillian Flynn här i världen. Då hade mitt läsande varit betydligt gråare.

Årets klassiker- 1984 av George Orwell
Känns tidlös och modern. En bok jag vill återkomma till.

Årets författarpar- Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
De verkar ha så otroligt roligt ihop. Och så skadar det inte att de har skrivit en av årets bästa svenska böcker, Eld. Ett författarpar som aldrig borde släppa taget om varandra.

Årets besvikelse 1- 1Q84 av Haruki Murakami
Jag hade så stora förväntningar på trilogin 1Q84 och de infriades inte. Haruki Murakami är min litterära gud och han bleknade tyvärr. Det ska dock tilläggas att jag endast har läst första boken i serien så jag hoppas att det tar sig.

Årets Fy-fasiken-vad-förbannad-jag-blir-läsning Fallet Thomas Quick
Hannes Råstam skriver om det som kan vara Sveriges största rättsskandal, domarna mot Thomas Quick. Boken är välskriven, upprörande och det är svårt att inte knyta näven när man man läser den. Håller med magasinet Vi läser om att det var ett rejält misstag att Fallet Thomas Quick inte blev nominerad till Augustpriset.

Årets bästa bok- Under kupolen av Stephen King
Kingen regerar. Under kupolen är en nagelbitare av finaste kaliber. Den är 1179 sidor lång, men blir aldrig tråkig. Hans karaktärer är lätta att hata och älska. Aldrig har jag avskytt en karaktär så mycket (det skulle kanske vara Madam Bovar då) som den fanatiske Big Jim.

Årets bästa bokblogg– inställd
Jag hade planer på att utse Årets bästa bokblogg, men det var omöjligt. Svårare än att utse mina favoritböcker under året. Men, det finns vissa bloggar som jag inte kan vara utan. De som är lika beroendeframkallande som litteratur. Bloggar där jag aldrig missar ett inlägg. Bloggar som jag aldrig släpper taget om. Här följer de; Bokbabbel, Dark places, Flickan och böckerna, Pocketlover, Fru E:s böcker, Calliope books, Bokomaten och Ord och inga visor. Självklart följer jag en hel drös med andra bra bokbloggar, och med risk för att bli lite för sentimental, så vill jag bara säga: Tack för att ni finns.

6 thoughts on “Årets bästa och sämsta Del 2

Kommentera

