Bodil Malmsten får mig alltid fast

malmsten_sa_gor_jag

Så gör jag av Bodil Malmsten
Förlag: Modernista
Sidor: 301
Genre: Lärobok
__________________________________
“Den här boken är en lärobok i en lära som inte kan läras ut, en handbok i en konst som inte kan läras ut, skriven av en som inte kan”.

Bodil Malmsten kan skriva. Hon har ett sätt som alltid får mig att vilja stanna kvar, att inte läsa ut. I Så gör jag vill hon lära ut, men ändå inte. Det finns ingen korrekt steg för steg-manual. Vill man skriva får man hitta sitt eget sätt, men Bodil släpper några råd på vägen. Inspiration finns överallt- ta in, känn och smaka. Använd inte femhundralappsord när ett enkronasord räcker. Börja med karaktären först. Släpp inte in kritiken för tidigt. I korta kapitel hanterar hon ämnen som “Dramaturgin”, “Dialogen” “Flow” och “Det får aldrig finnas något synd om”. Med hjälp av sin älskling Thomas Bernhard och andra författare försöker hon att komma skrivandets själ närmare utan att glömma bort det helvetiska, när allt stannar av eller självkritiken blir för svår. Boken handlar lika mycket om läsandet som om skrivandet. Personligen blir jag lika sugen på att skriva som att läsa (måste beställa Fahrenheit 451).

Egentligen vill jag komma närmare. Det är Bodil jag är nyfiken på. Det är historierna när hon lyfter fram sig själv och sitt skrivandet som ger mest. Den som väntar sig en strikt manual, har vänt sig till fel bok. Bodil Malmsten är inte ute efter att enbart dela ut tips och råd, hon vill göra det på ett Malmstenskt sätt. Formuleringarna och orden är väl avvägda och humorn finns där. Den som har läst hennes loggböcker känner igen sig. Till och med familjen Tejp får vara med. Så gör jag får mig att vilja skriva. Får mig att vilja skriva bättre och oftare. Den får mig att vilja läsa. Oftare och bättre. Därmed har hon lyckats. Bodil. Så gör jag är en personlig lärobok, en sådan man inte vill släppa. En bok man vill bläddra i och komma tillbaka till.

“Skrivandet är inget yrke; det är något som den med lusten att skriva och viljan att göra det inte kan låta bli”.

Så gör jag får 4 palmhjärtan av 5 möjliga.

Kommentera

