Konsten att vara kvinna

konstenattvarakvinnaJag står på en stol och skriker: Jag är feminist. Så som Caitlin Moran uppmanar kvinnor (och män) att göra i sin bok Konsten att vara kvinna. På ett roligt sätt berättar hon om konstigheter och lustiga självklarheter för människor födda med två x-kromosomer. Varför ska alltid trosor vara för små? Varför är det okej för män att åldras i Tv, men inte kvinnor? Varför har det blivit något negativt att vara feminist? Varför skulle man över huvud taget vara emot något som skapade rösträtt,aborträtt?

Under rubriker som: Jag börjar blöda!, Jag är fet! Jag råkar ut för sexism! Jag är kär! berättar Caitlin Moran om förlossningen från helvetet, om sitt katastrofala bröllop, om sitt besök på en strippklubb och andra anekdoter som aldrig känns som uppläxande moralkakor. Cailtin Moran får allt att kännas självklart. Självklart ska vi leva i en jämställd värld. Varför skulle vi inte? Konsten att vara kvinna är en galopperande ståuppakt. Det är en bok att skratta med i, en viktig bok som alla borde läsa. Ja, alla. Konsten att vara kvinna får 4 av 5 palmhjärtan.

2 thoughts on “Konsten att vara kvinna

Kommentera

