Lucka 15: Bok på pepparkakor

2666

Tegelsten på mammas hembakta pepparkakor.

Jag köpte 2666 på bokmässan förra året. Frågor jag ställer mig varje gång jag ser den i bokhyllan är följande: Kommer jag någonsin att läsa ut den? Kommer jag på min dödsbädd ha dessa 1054 sidor olästa? Är den verkligen så bra att den förtjänar så många lästimmar? Hur många timmar tog det att skriva boken? Varför heter den 2666? Vad dog författaren Roberto Bolano av? Är inte ödet fruktansvärt orättvist? Med tanke på att han måste ha slitit som en galning med denna bok och sedan går och dör.

Kommentera

