Lucka 8: Bok på glögg

P1050538Om det finns någon bok som jag har blivit extra hånad för att tycka om så är det Middag med mr Latte, men jag kan läsa den nästan hur många gånger som helst utan att tröttna. Jag är svag för böcker som handlar om mat och i denna kulinariska food lit är det omöjligt att inte fantisera om baconrulader, rödbetspaket, smaksatta dadlar och kokostårtor. Egentligen är boken mer av en dagbok, och det är inte vilken författare som helst som ligger bakom den, utan det är matskribenten Amanda Hesser som skriver för The New York Times. Under tiden som hon går på timslånga middagar, lagar diverse fantastisk mat och besöker den bästa tapasbaren i Barcelona förälskar hon sig i mr Latte. Öknamnet får han helt enkelt för att att han dricker latte efter matten, helt otänkbart i Amanda Hessers värld. Boken är ett måste i varje food lit-älskares litterära samling.

2 thoughts on “Lucka 8: Bok på glögg

  1. Haha, vilken fantastisk bild!=) Jag gillar också den här boken och tycker den funkar bra som kokbok, är ju lika mycket recept som text i den nästan. En del av dem är faktistk sådana jag återvänder till. Tycker dock den fick lite falsk marknadsföring so någon typ av chiclitt. Är det ju inte alls. Hon kåserar om hur hon träffade sin man på ett ärligt och verkligt sätt. Hade inte ens förstått att det handlade om hennes eget liv när jag började läsa den utan trodde att det skulle vara en helt uppdiktad historia. Var stolt du, hon är en av de högsta hönsen i världen när det gäller matjournalistik.

    • Ja, jag tycker inte heller att det är en chiclitt. Måste nog läsa om den snart, så härligt att läsa hennes sätt att beskriva mat. Jag brukar alltid få springa iväg och handla när jag har greppat tag i den. Vet du om hon har skrivit något mer skönlitterärt?

Kommentera

