Lucka 3: Bok på julkalender

P1050507Nästa år fyller jag 30 år. Det känns lite läskigt. Jag, vuxen? Knappast. Det känns som att det bara var några år sedan som jag satt i föräldrahemmet, nerkrupen i soffan med nattlinnet ovanför knäna och tittade på julkalendern med Ture Sventon och hörde uttryck som ”Ständigt denna Vessla”, ”Använd bara pitolerna i nödfall” och klassikern ”Temlor”. Förra året fick jag tag på två ljudböcker med privatdetektiven, bäst är de med självaste Helge Skoog som uppläsare. Förra veckan köpte jag julkalendern. Den håller fortfarande, men den är inte särskilt julig. Istället för snö och tomtar är det högsommar.

Kanske har jag fastnat i mitt sexåriga jag. Hon som har röda Harry Potter-glasögon, är bästis med Patrik och fantiserar om att hitta en garderob som den i Narnia-böckerna. Kanske är det bara runt juletid som jag är den lilla rödlätta tjejen som drömmer om att bli FBI-agent och som bara vill ha hårda paket…

Mamma ringde precis. Självklart pratade hon om stickning och virkning. Jag avbröt henne efter en stund och frågade om vi skulle titta på julkalendern med Pettson och Findus när jag kommer hem nästa gång. Hon var en tyst en stund och svarade sedan: ”Ja, det ska vi Sofie. Självklart ska vi det…”

P.S Men ska jag inte nämna Twelve days of christmas då? Jorå, här kommer ett passande referat av boken: Mysig inledning. Matlagning. Prat. Släktfejd. Mat. Prat. Mat. Stereotyper. Långtråkigt. Mat.Klyschor. Mat. Mer prat.Kärlek.Slut. 2 palmhjärtan av 5.

One thought on “Lucka 3: Bok på julkalender

Kommentera

