Bokmässans godbitar del 2

Nu är det inte många dagar kvar till att Bokmässan slår upp portarna. Som vanligt kan det vara lite trixigt att välja bland alla seminarier. Tidigare har jag tipsat om vad som händer under torsdagen. Nu fortsätter vi till dagen efter.

Här är godbitarna från fredagens program som får mig nyfiken

12.30- 12.50
Grupp 8:s döttrar
”Hur blir man kvinna i skuggan av en mamma som vigt sitt liv åt radikalfeminismen? I romanen Alltings början skildrar Karolina Ramqvist sin generations förhållande till feministiska föregångare och deras arv”

Varför vill jag gå på detta seminarie: För att jag är nyfiken på Karolina Ramqvist och på hennes nya bok. Har inte läst något av henne och känner att jag förmodligen har gått miste om ett bra författarskap. Bot och bättring.

14.00- 14.45
Hur får man en ko att dyka?
”Sven Nordqvist har en alldeles särskild förmåga att skapa en illusion av närhet. Miljöerna blir verkliga platser där det bor människor och djur som läsare kan besöka som sina vänner. Hur jobbar han fram sina världar? Var driver honom när han gör en ny Pettsonbok, den första på elva år.”

Varför vill jag gå på detta seminarie: För att Sven Nordqvist är en av mina favoriter från barndomen – och är det fortfarande. Jag avgudar många av hans illustrationer.

17.00- 17.45
40 år med Alfons Åberg
”Alfons Åberg fyller 40 år! Den underfundige, tänkande lilla buskillen och hans snälle piprökande har tagit världen med storm sedan första boken, God natt Alfons Åberg, kom 1972.”

Varför vill jag gå på detta seminarie: För att lyssna på Gunilla Bergström och få höra vad hon har för relation till Alfons och han pappa. Och hade hon själv en Mållgan när hon var liten?

17.00-17.45
Fånge hos gerillan
” I mer än sex år var den fransk-colombianska politikern Ingrid Betancourt fånge hos FARC-gerillan i Colombia. I sin bok Även tystnaden har ett slut skriver hon om sina år i fångenskap, hur hon och hennes medfångar kämpade för sitt människovärde..”

Varför vill jag gå på detta seminarie: Detta är seminariet med stort S. Jag måste helt enkelt gå och lyssna på Ingrid Betancourt. Jag har läst boken och tyckte om den. Hon känns som en människa som är lätt att tycka om. Jag ska dit. Så enkelt är det.

Kommentera

