Tävlingen är avgjord!

Grattis Malin Arvidsson! Du har vunnit ett seminariekort på bokmässan för fyra dagar!

Här kommer Malins charmiga motivering:

Bok & biblioteksmässan har varit mitt livselexir de senaste 10 åren. Jag heter Malin, bor i Göteborg (mycket praktiskt), med man och två tonårsbarn (ibland påfrestande så att jag blir galen, men man kan ju alltid hoppas att något av barnen blir författare). Till vardags arbetar jag på ett av de stora sjukhusen i Göteborg. Arbetet handlar om att komma tillrätta med undernäring hos personer som pga sjukdom har minimal aptit. På fritiden är jag med i en bokcirkel som heter Björkekärringarna (vi är kvinnor, boende i Björkekärr, Göteborg. Vi har inget emot män men vi läser oftast kvinnliga författare). Nuförtiden kan också jag titta på Babel eftersom man har tidigarelagt programmet till kl 20. (Jag är handikappande kvällstrött och stämplar dessutom in kl 07.00 på morgnarna). 

Någon vecka in i Oktober ringer jag, lätt stukad av bokmässebluesen som inträder efter varje avslutad bokmässa, hotel Gothia och bokar ett dubbelrum för EN natt under kommande års mässa (det är vad plånboken tillåter och vi bor ju faktiskt i stan). Stämmer av med min mässkompis att vi ska gå nästa år också (dum fråga, men ändå). Någon gång i maj ringer jag och bekräftar rumsbokningen, samtidigt ansöker jag om semester för aktuella dagar. Under sommaren kommer seminariekatalogen och då börjar jag febrigt bläddra bland sidorna, markerar, stryker och funderar. Första veckan i september, när resfebern börjar sätta in, träffas vi för att lägga upp planerna på allvar.

Vi tittar i katalogen på varsitt håll, rangordnar seminarierna och författarmötena och därefter spikar vi programmet. I bästa fall är varje timme är inbokad från torsdag morgon till söndag eftermiddag. Mellan seminarierna försöker vi få något i magen. Värmlandsmontern serverar Selma Lagerlöfs skrädmjölskakor med tillhörande skrönor. Är vi hungriga på lördagen så äter vi semlor med deckarakademin när Ture Sventons Temmelburkpris delas ut. Inte alls fel med semlor i september! Ibland kollar vi in spanarnas direktsändning på fredagseftermiddagen. Mest av allt rör vi oss mellan K1, K2 och K3. För att inte verka för seriös kan jag tillägga att vi har en kändislista där vi noterar kändisar. (Det gills inte att se dem på seminarierna, man ska träffa dem på mässgolvet, på toaletten , i baren eller i hissen).  

Bok & biblioteksmässan är lust, glädje och njutning! Det är spännande möten och oväntade samtal. Det är gott rödvin och barhäng, det är som att läsa en damtidning hos frisören fast på riktigt. Det är helt enkelt det härligaste jag vet!”

One thought on “Tävlingen är avgjord!

  1. Åh, vilken underbar motivering! Jag tycker det låter lyxigt att bo på hotell i sin egen stad (om man bor i en storstad då, det känns omotiverat för mig att bo på hotell i Ljungby…). Själv ska jag bo hos en bibliotekariekompis i Mölnlycke under mässan, blir också bra.

Kommentera

