Premiär av Lundströms Bokradio

Gissa om jag blev glad när jag fick reda på att Sveriges radio satsar på ett nytt litteraturprogram. Idag på morgonen hade Lundströms Bokradio premiär i P1 vid 08.05. Då låg jag och susade sött i sängen, men tack och lov för att man kan lyssna på programmet i efterhand. Jag gillar verkligen Marie Lundström. Hon är kunnig, har en behaglig röst och har en humor som smittar av sig. I programmet blandas samtal i studion med intervjuer från olika hörn i världen. Det är lättsamt ena stunden, men kan bli allvarligt i nästa. I premiäravsnittet hamnar poptexter av den libanesiska sångaren Hamed Sinno i fokus. Jens Lapidus berättar om vem som är hans favoritkaraktär och Nina Hemmingsson läser ur sin nya diktsamling. Inom en snar framtid ska det även bli bokcirkel.

Då ska jag nog hoppa på tåget.

Kommentera

