Stephen King får mig att hata

Under Kupolen av Stephen King
Förlag: Bra Böcker
Sidor: 1178 sidor
Genre: Spänningsroman
_______________________________
Chesters Mill isoleras från omvärlden när en osynlig barriär uppstår över staden. Likt Flugornas herre dröjer det inte länge innan samhället förändras. Stadens vice borgmästare Big Jim Rennie får storhetsvansinne och upprättar nya lagar och utser en ny polisstyrka. Samhället går mot en kallhjärtad diktatur. I stadens sylta jobbar dock Dale Barbie Barbara, Irakveteran och före detta armékapten. Han vill undersöka orsaken till kupolen och blir snart en given fiende för Big Jim.

Stephen King vrider upp spänningen i denna rejäla tegelsten. Med ett digert persongalleri och snabba vändningar imponerar han med ett verk som knappt går att lägga åt sidan. Hans karaktärer blir levande och Big Jim hamnar överst på min hatlista över fiktiva personer. Denna djupt religiösa bilhandlare manipulerar och utnyttjar människor i sin omgivning och får mig att vilja strypa honom. Gång på gång. Big Jims son, Junior Rennie, vill jag tortera nästan lika mycket. Han lider av migränanfall och trivs bäst med sina lik i skaffferiet ( ja, du hör vilken mysig kille). Stephen Kings stora styrka, förutom ett rakt spåk, är hans trovärdiga karaktärer. De känns verkliga trots att de inte borde göra det. Lika mycket som jag avskyr Big Jim hejar man på Barbie – krigshjälten med hjärtat på rätt plats. Det borde kännas gjort, veteranen med vidriga minnen som vill göra gott – men det funkar. Genast hejar man på Team Barbie. 

Det är omöjligt att förutspå handlingen, Kingen vrider och vänder på situationer så att man som läsare knappt hänger med. Stämningen trappas konstant upp och han leker med människans beteende när hen utsätts för press. Han leker med begrepp som konformism och gruppbeteende. Vem vågar säga emot och vilka följer strömmen. För vad skulle hända om man isolerar ett samhälle? Det svaret bollar Kingen med.

Jag gillar Under Kupolen. Den är vass och spännande – så spännande att jag knappt var kontaktbar under tiden som jag läste den.Tyvärr är slutet inte tillräckligt bra, tycker ofta att Kingen brister i sina slut. De känns ofta ogenomarbetade och lite fåniga.

Men. Kingen kan. Ja, Kingen kan.

Under kupolen av Stepen King får 4,5 av 5 palmhjärtan.

6 thoughts on “Stephen King får mig att hata

  1. Jag ska absolut läsa eller lyssna på den här boken har jag bestämt. Har bara inte kunnat bestämma vilken utav de två formerna jag vill ha den som. 🙂

Kommentera

