Bokmässans godbitar: Del 1

Äntligen har jag haft tid att sätta mig ner och bläddra igenom årets seminarieprogram för bokmässan (har endast klarat av första dagen än så länge).  Det är dock inte samma känsla att sitta framför en datorskärm som att bläddra i en fysisk katalag, där man kan ringa in alla måsten och sätta kryss vid alla kansken.

Här är godbitarna från torsdagens program som får mig nyfiken

12.00 – 12.45
De bortglömda sidorna av Katarina Taikon
“ Katarina Taikon är kanske idag mest känd för sina självbiografiska böcker om Katitzi. Men hon var också en av de starkasta förkämparna för mänskliga rättigheter i Sverige på 1960-talen – och 1970-talen”.

Varför jag vill gå på detta seminarium: För att jag är nyfiken på biografin om författaren – Den dag jag blir fri av Lawen Mohtadi. Vill veta mer om Katarina Taikon, läste en hel del böcker från Katitzi-serien när jag var liten.

12.00-12.45
Borta bra, men hemma bäst?
“Förläggare med översatt litteratur som specialitet ger oss en orienteringstur i vad som är spännande med det utländska och vilket utbud som finns, men ger oss även en inblick i vad förläggarna själva väljer bort eftersom det inte passar svenska läsare.”

Varför vill jag gå på detta seminarium: Intressant att få höra om hur förlag som Sekwa och Brombergs förlag tänker kring det utländska utbudet, jag vill få boktips! Och så är jag nyfiken på vad som inte går hem hos oss svennebananer.

15.00-15.45
“Kärlek och litteratur”
“I Jan Kjærstads senaste roman Normans område handlar det om kärleken till en kvinna och kärleken till litteratur.”

Varför jag vill gå på detta seminarium: Jag såg titeln på seminariet, det räckte.

17.00-17.45
Från Strindberg till Strage – den svenska kulturjournalistikens historia.
”Åke Lundqvist, som skrivit Kultursidan om Dagens Nyheters kulturbevakning genom åren samtalar med Björn Wiman, DN:S kulturchef, och Ullrika Milles, journalist om DN-kulturens växlingsrika historia..”

Varför jag vill gå på detta seminarium: Kultur är kul. Jag vill veta mer om hur DN tänker kring deras bevakning.

Kommentera

